Verkoopseizoen ov-bussen bij Ebusco goed van start; meer belangstelling voor Ebusco 3.0 modellen
“Na de zomervakantie zien we nog steeds een sterke dynamiek in de markt voor emissievrij openbaar vervoer en een nog sterkere interesse in onze innovatieve lichtgewicht Ebusco 3.0,” aldus Peter Bijvelds, oprichter en CEO van busconstructeur Ebusco. “De sterke orderintake aan het begin van het bestelseizoen voor ov-bussen is voor ons het bewijs dat we op de goede weg zijn.”
Bijvelds zegt erg trots te zijn op de prestaties van de Ebusco-bussen, “waarbij beide modellen een hoge toegevoegde waarde bieden aan onze klanten door onder andere een zeer laag energieverbruik. Op basis van het zich ontwikkelende orderboek, de aanbestedingspijplijn en de feedback van klanten, zijn we doorgegaan met het opvoeren van de capaciteit in Deurne door extra personeel toe te voegen. Ondertussen blijven we ons ook voorbereiden op de opening van de vestiging in Rouen (Frankrijk) volgend jaar. Als gevolg hiervan steeg het personeelsbestand, inclusief onderaannemers, tot 558 eind september, vergeleken met 492 in het eerste halfjaar.”
Bijvelds maakt melding van verstoringen in de toeleveringsketen, die veel tijd en moeite kosten om ze op te lossen, maar ziet ook tekenen van verbetering en de beschikbaarheid van onderdelen verbetert. “Dit gezegd hebbende, blijven we de impact zien van hogere transportkosten, valutaschommelingen en inflatie van de componentkosten. In de veronderstelling dat de huidige geopolitieke, supply chain- en COVID-19-situatie niet verslechtert, herhalen we onze vooruitzichten zoals gecommuniceerd bij de halfjaarresultaten.”
In het derde kwartaal verscheepte Ebusco 56 bussen, waaronder deelzendingen voor BVG (33 bussen) en verschillende bestellingen van Nobina (23 bussen). Daarnaast zijn er leveringen gedaan aan Wartburg (twee 12 meter bussen 2.2) en Schwalmtal (vier 12 meter bussen 2.2). “De eerste bus voor BVG kwam ook aan in Berlijn en kon vanaf Deurne de 600+ kilometer afleggen zonder op te laden. Bij zijn aankomst in het BVG-depot had de Ebusco 16% resterende batterijcapaciteit, wat de efficiëntie benadrukt.”
Sinds de resultaten van het eerste halfjaar noteerde Ebusco nieuwe orders voor 76 bussen van Nobina (22 Ebusco 3.0-bussen van 12 meter en 54 Ebusco 3.0-bussen van 18 meter) en 47 bussen voor Connect Bus – een nieuwe klant in Zweden (29 Ebusco 3.0 12 meter en 18 Ebusco 3.0 18 meter). Opmerkelijk is het aantal extra bussen van 18 meter dat is besteld naar aanleiding van de aanvankelijke interesse van Rouen voor dit model.
“Naast de nieuwe bestellingen voor bussen werd het eerste contract getekend voor een Energy Storage Solution (ESS) die door Emmett Green zal worden ingezet. De ESS is in eigen huis ontwikkeld op basis van onze ervaring met heavy-duty batterijen en batterijmanagementsystemen. We zien meerdere use cases voor deze ESS-systemen waarbij energie tijdelijk moet worden opgeslagen. Deze use cases omvatten onder meer netbalancering, ondersteuning van slimme laadinfrastructuur op busdepots en maritieme oplossingen.”
“De aanbestedingsactiviteit blijft sterk en we hebben aanbestedingen geïdentificeerd voor meer dan 3.800 bussen die naar verwachting in de komende 12-18 maanden zullen worden gegund. Deze aanbestedingspijplijn is een mix van Ebusco 2.2- en Ebusco 3.0-bussen, waardoor we een evenwicht kunnen vinden tussen de twee modellen tijdens de opvoering van de Ebusco 3.0-capaciteit.”
Ebusco maakte geen omzet- of winstcijfers bekend bij zijn kwartaalbericht, maar het bedrijf verwacht voor dit jaar een sterke stijging van de opbrengsten ten opzichte van 2021.
- Verkoopseizoen ov-bussen bij Ebusco goed van start; meer belangstelling voor Ebusco 3.0 modellen. Foto Ebusco.