Duitse verkeersministers: “Het nieuwe ‘Neun Euro Ticket’ van 49 euro komt begin 2023 voor heel Duitsland”
Federaal minister van Verkeer Volker Wissing (FDP) en de voorzitter van de verkeersministers van de Duitse deelstaten, Maike Schaefer (Groenen) zijn het donderdag op de Duitse Verkehrsministerkonferenz eens geworden over een opvolger van het succesvolle ‘Neun Euro Ticket’. Naar verwachting zal rond de jaarwisseling een digitaal kaartje van 49 euro per maand beschikbaar zijn. Het ticket moet in heel Duitsland geldig zijn “in Busse und Bahnen” en als abonnement worden verkocht. De federale overheid en de deelstaten delen de extra uitgaven van ruim drie miljard euro. Daarnaast worden de financiële middelen voor het plaatselijke ov verhoogd.
Het nieuwe kaartje van 49 euro is bedoeld als opvolger van het kaartje van negen euro en moet zo snel mogelijk ingevoerd worden. Federaal minister van Verkeer Volker Wissing (FDP) stelt 1 januari 2023 als doel. Zowel de federale als de deelstaatregeringen steunen de snelst mogelijke invoering. Inmiddels zijn de technische en inhoudelijke vragen opgehelderd zodat de voorbereidingen voor de implementatie kunnen beginnen. Wissing noemde de introductie van een landelijk kaartje de “grootste hervorming van het lokale openbaar vervoer” in jaren.
Vanaf 2023 stelt de federale overheid hiervoor jaarlijks 1,5 miljard euro beschikbaar. Het doel is om eenzelfde bedrag door de deelstaten te laten financieren. “De deelstaten zijn bereid mee te financieren op voorwaarde van een akkoord over de regionaliseringsfondsen”, zei de voorzitter van de deelstaatministers van vervoer, Maike Schaefer (Groenen). De exacte financiering van het lokale vervoer als geheel en hoe om te gaan met gestegen energiekosten bleef ook na deze tweedaagse conferentie open.
Een belangrijke discussie laat zien dat de opvolger ‘Klimaticket Deutschland’ moet heten, zelfs als Wissing de voorkeur geeft aan ‘Deutschlandticket’. Het ticket moet vanaf de start beschikbaar zijn voor de prijs van 49 euro per maand in een abonnement dat op elk moment kan worden opgezegd. Deze vanaf-prijs leidt tot een “hoog aandeel nieuwe klanten en heeft een hoge klimaatimpact”, aldus het onderhandelingsconcept. Het ticket moet in heel Duitsland geldig zijn in het lokaal vervoer. Het moet gepersonaliseerd zijn en is daarom niet overdraagbaar op anderen. Wel kunnen kinderen tot zes jaar worden meegenomen. Het ticket kan digitaal en via de kaartautomaten worden gekocht.
Er komt geen landelijke sociale of jongerenkaart, maakten de ministers van vervoer bekend. Hier blijft het bij de lokale aanbiedingen op deelstaatsniveau. De mobiliteitsminister van Baden-Württemberg, Winfried Hermann (Groenen) noemde het ticket van 49 euro een “game changer” omdat het de “tariefstructuur in Duitsland” volledig verandert. “De dure maandkaarten van 250 euro in de metropolen zijn dus compleet achterhaald”, aldus Hermann.
- Duitse verkeersministers: “Het nieuwe ‘Neun Euro Ticket’ van 49 euro komt begin 2023 voor heel Duitsland.” Foto Inforadio.de