EU Commissie geeft prioriteit aan winsten van autofabrikanten en faalt in vermindering vervuiling door auto’s en vrachtwagens
De Europese Commissie heeft haar eigen advies van deskundigen verworpen over nieuwe regels voor de niet-CO2-emissies van auto’s – Euro 7 – die gericht zijn op het terugdringen van dodelijke vervuiling door auto’s, aldus Transport & Environment (T&E). De Commissie koos de kant van autolobbyisten in een actie die 100 miljoen zwaar vervuilende auto’s die in het decennium tot 2035 zullen zijn verkocht, zal ‘greenwashen’. In een late interventie boog de Commissie ook voor verdere druk van vrachtwagenfabrikanten en verzwakte voorstellen voor fijnstofvervuiling voor zware bedrijfsvoertuigen .
Het is nu van cruciaal belang dat het Europees Parlement deze schrikbarend zwakke normen aanscherpt of simpelweg verwerpt, zegt T&E. “De voorstellen voor personenauto’s zijn zo zwak dat de auto-industrie ze misschien zelf heeft opgesteld. Ondanks recordwinsten hebben autofabrikanten de Commissie een leugen verkocht dat een ambitieuze Euro 7 onbetaalbaar is. Het tragische is dat er jaarlijks 70.000 mensen omkomen door giftige vervuiling door het wegvervoer en dit voorstel doet bijna niets om dat te voorkomen. Deze beslissing zal bijna 100 miljoen zeer vervuilende auto’s in onze straten brengen, die daar nog tientallen jaren zullen blijven staan”, zegt Anna Krajinska, manager voertuigemissies en luchtkwaliteit bij T&E.
Autofabrikanten voerden aan dat strengere normen hen zouden dwingen te investeren in nieuwe motor- en uitlaattechnologie, waardoor middelen worden onttrokken aan elektrische voertuigen. In werkelijkheid bestaan er al technologieën die kunnen voldoen aan strengere limieten die de giftige vervuiling met 50% kunnen verminderen en die geen hardwarewijzigingen aan de motor vereisen. Uit de eigen effectbeoordeling van de Commissie blijkt dat de gemiddelde kosten € 304 zijn, minder dan de kosten van een lakbeurt van een Renault Clio.
Ondanks een crisis in de kosten van levensonderhoud en problemen met de toeleveringsketen, zijn de winsten van autofabrikanten nog nooit zo gezond geweest. De industrie heeft zich altijd verzet tegen strengere normen en ging zelfs zo ver om consumenten te bedriegen tijdens het Dieselgate-schandaal. Het verzet tegen Euro 7 uit kostenoverwegingen lijkt meer op een poging om verder te profiteren ten koste van de menselijke gezondheid, zegt T&E. ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten, heeft erkend dat de voorstellen van de Commissie slechts een “marginale” impact zullen hebben op de giftige NOx-emissies.
“Dit is het eigen Dieselgate-moment van de Commissie. Het verscheuren van het advies van de eigen expertgroep is een schandaal dat verwoestend zal zijn voor de luchtkwaliteit in heel Europa, vooral in Oost- en Zuid-Europa met een groot aantal oudere en tweedehands auto’s. De industrielobby is fel gekant tegen Euro 7 en gebruikt vuile trucs om besluitvormers te beïnvloeden. Nu is de Commissie gezwicht voor hun eisen. De winsten van autofabrikanten krijgen prioriteit boven de gezondheid van miljoenen Europeanen”, vervolgde Anna Krajinska.
De Commissie heeft vier jaar gewerkt aan het Euro 7-voorstel om de giftige vervuiling door het wegvervoer op te ruimen. Het consortium van experts, bekend als CLOVE, beoordeelde nieuwe emissietechnologieën en stelde op basis daarvan lagere limieten voor die op zijn minst de giftige NOx-vervuiling met 50% en giftige deeltjes met meer dan 80% zouden verminderen. Ondanks de erkenning dat het wegvervoer jaarlijks 70.000 vroegtijdige sterfgevallen veroorzaakt in de EU, verwierp de Commissie een aanscherping van de limieten die verder gaan dan de normen die al zijn vastgesteld voor benzineauto’s. Belangrijke tekortkomingen in de voorstellen zijn onder meer:
- De bestaande (Euro 6)-benzinelimieten voor auto’s worden gehandhaafd, waarbij geen rekening wordt gehouden met de technologische vooruitgang sinds de Euro 6-limieten meer dan tien jaar geleden werden vastgesteld.
- Op het laatste moment heeft de Commissie de limiet voor het aantal deeltjes voor vrachtwagens met 100% verhoogd. Dit is 100% hoger dan geadviseerd door de eigen experts.
- De limiet voor remdeeltjes (7 mg/km) zorgt er niet voor dat de meest effectieve technologie om vervuiling te verminderen (vacuümaspiratie) tot 2035 (wanneer de limieten definitief worden aangescherpt) zal worden ingevoerd, ondanks het feit dat deze beschikbaar en betaalbaar is.
- De rijomstandigheden op de weg waaronder limieten worden gecontroleerd, zijn zwakker voor verschillende criteria, zoals temperatuur en hoogte, dan het laagste ambitiescenario dat door de CLOVE is beoordeeld. Als de temperatuur bijvoorbeeld lager is dan 0 graden, kunnen auto’s 1,6 keer meer vervuilen.
- De rijomstandigheden waaronder limieten gelden, zijn strenger voor vrachtwagens dan voor auto’s
– Duurzaamheid (de periode waarin aan de limieten moet worden voldaan is slechts 8 jaar/160.000 km voor auto’s, extra duurzaamheid is toegevoegd tot 10 jaar, 200.000 km, maar het lijkt erop dat gedurende die periode van 2 jaar/40.000 km nog zwakkere limieten zullen gelden. 10 jaar zou nog niet eens de gemiddelde leeftijd van EU-auto’s dekken (11,8 jaar). De VS hebben een veel hogere duurzaamheid van 240.000 km.
- EU Commissie geeft prioriteit aan winsten van autofabrikanten en faalt in vermindering vervuiling door auto’s en vrachtwagens. Foto T&E.