Niet alle ‘probleembussen’ in IJssel-Vecht voor 11 december gerepareerd
Het gaat niet lukken om alle elektrische bussen van Keolis in de regio IJssel-Vecht vóór 11 december – het moment dat vervoerder EBS de concessie overneemt – te repareren. In ongeveer eenvijfde van de te repareren bussen is de chauffeurscabine niet op tijd aangepast, meldt de provincie Overijssel.
Vervoerder EBS verzorgt vanaf 11 december het busvervoer in IJssel-Vecht, dat is ruwweg de regio Midden-Overijssel en Zwolle. De vervoerder is verplicht om alle, door BYD geleverde bussen van Keolis over te nemen, maar de bussen kampen al van het begin met mankementen.
Vanwege de overname door EBS keurt het bedrijf TÜV Nord momenteel alle bussen in de regio IJssel-Vecht opnieuw, aldus RTVOost. Daarbij kwam onder meer het probleem met de elektrische oprijplaten aan het licht, waardoor rolstoelgebruikers al anderhalve maand lang niet met de bus kunnen. De provincie verwacht dat dat probleem binnenkort in alle bussen verholpen is.
Maar het aanpakken van de mankementen in de chauffeurscabine – zoals problemen met de rugleuning van de chauffeur – vergt in sommige gevallen meer tijd. De provincie verwacht dat de problemen in 80 procent van de bussen voor 11 december zijn aangepast, maar dat bij eenvijfde van de bussen die deadline dus niet gehaald wordt. Voor elke bus die op de overnamedatum nog niet is goedgekeurd door TÜV Nord, krijgt Keolis minder geld.
Afgelopen zomer kreeg Keolis een boete van 600.000 euro voor de aanhoudende problemen met de zogenoemde Chinese BYD-bussen. Dat was een boete van vijfduizend euro per bus.
- Niet alle ‘probleembussen’ in IJssel-Vecht voor 11 december gerepareerd. Foto Keolis.