BNR en Shuttel: ‘Steeds meer medewerkers reizen eersteklas naar hun werk; Bedrijven hebben de extra kosten er graag voor over’
Volle treinen en een krappe arbeidsmarkt zorgen ervoor dat steeds meer werkgevers ervoor kiezen om hun medewerkers eersteklas te laten reizen. Dat blijkt uit gegevens van mobiliteitsprovider Shuttel, opgevraagd door BNR. Dat dit wat extra kost, maakt werkgevers niet uit.
Bedrijven kiezen hier bewust voor, zegt directeur Klaas Pieter Roemeling van Shuttel. “Ja, dit werkt kostenverhogend, maar het verhoogt ook de werknemerstevredenheid in tijden van een zeer krappe arbeidsmarkt. Niemand wil chagrijnig personeel dat een hele treinreis heeft moeten staan.” Bovendien biedt het medewerkers de mogelijkheid om te werken vanuit de trein.
Ook als werknemers dertig minuten of langer moeten reizen, is hun baas sneller geneigd om een eersteklas treinkaartje te betalen, ziet Shuttel. Maar wel met als voorwaarde dat de laptop alvast wordt opengeklapt. “Het wordt echt gestimuleerd. Sommige bedrijven hebben ook liever dat je je werk niet in een drukke coupé doet. Een groot consultancybureau vindt het privacytechnisch beter om eersteklas te reizen, want de kans dat mensen meekijken is daar kleiner.”
Los van de drukte in de treinen ziet Shuttel – dat dagelijks zo’n 150 duizend gebruikers heeft – al langer dat werkgevers proberen personeel te verleiden om met het ov te reizen. “Het neemt in verschillende branches toe. Vooral grootzakelijke organisaties zijn hier heel bewust mee bezig, zoals verzekeraars en de consultancy-sector, maar ook de overheid. Ze hebben duidelijke doelstellingen rondom duurzaamheid.”
Zo zijn er bedrijven die er specifiek voor kiezen om werknemers werk- en dienstreizen in de eersteklas aan te bieden, om zo te stimuleren dat zij vaker de auto laten staan. Een ander voorbeeld: het aanbieden van reizen in de eersteklas als alternatief voor de lease-auto, een zogenoemde auto-afzieregeling. “We zien dat deze bedrijven dit beleid al langer hebben, niet specifiek door recente drukte op het spoor, maar vanuit goed werkgeverschap en het verminderen van CO2-uitstoot”, laat Shuttel weten.
Het mkb loopt voorlopig achter op de grotere bedrijven, ziet Shuttel. Roemeling: “Bedrijven met honderd man personeel zijn wel steeds meer met duurzaamheid bezig zijn, dus die doorbraak zal uiteindelijk wel komen. De grote bedrijven zijn twee jaar geleden pas echt begonnen met de elektrificatie van het wagenpark, nu richten zij zich op het ov en verdere duurzaamheid. Dat had wat tijd nodig. Waarschijnlijk zien we dus over een paar jaar dezelfde ontwikkeling bij het mkb.”
- BNR en Shuttel: ‘Steeds meer medewerkers reizen eersteklas naar hun werk; Bedrijven hebben de extra kosten er graag voor over’. Redactiefoto.