Nieuw aangepast beheerscontract goedgekeurd door NMBS met aantal uitgestelde investeringen
Vrijdag keurde de raad van bestuur van de NMBS een aangepast beheerscontract tussen de spoorwegmaatschappij en de regering goed. De laatste beheersovereenkomst dateert van 2012, toen deze niet meer werd verlengd. In de overeenkomst schetst de NMBS het parcours voor de volgende tien jaar met onder meer concrete doelen voor bijvoorbeeld de uitbreiding van het aanbod en welke overheidsmiddelen daar tegenover staan. Hoewel een ontwerp voor een nieuw contract al in mei klaar lag, werd het na het laatste begrotingsoverleg aangepast en uitgekleed.
In deze nieuwe versie van het beheersovereenkomst blijven de ambities van mobiliteitsminster Georges Gilkinet (Ecolo) en de NMBS overeind (10 procent meer treinen en 30 procent meer reizigers tegen 2032) moet de spoorwegmaatschappij een aantal investeringen uitstellen naar 2025. Welke precies is nog niet duidelijk.
De vakbonden zullen zich nu eerst uitspreken over het aangepaste contract, dat eerst moet worden goedgekeurd voor de NMBS-top over een nieuw sociaal akkoord. De regering heeft dan tot 23 december om de overeenkomst met de NMBS (maar ook met spoornetbeheerder Infrabel) goed te keuren, en het “startsein te geven voor een nieuw tijdperk voor de Belgische spoorwegen,” aldus mobiliteitsminister Gilkinet.
Afgelopen week legden verschillende spoorbonden het werk drie dagen lang neer, met grote hinder als gevolg. De bonden hekelen de hoge werkdruk en willen meer middelen voor het spoor – boven op de ruim 2 miljard euro die de regering nu al heeft beloofd.
Een tekort aan spoorpersoneel en verouderde treinstellen, die door vertraagde leveringen niet tijdig kunnen worden vervangen, zijn de belangrijkste redenen waarom er steeds meer treinen met vertraging rijden of worden afgelast, en ook de tevredenheid bij reizigers pijlsnel daalt.
- Nieuw aangepast beheerscontract goedgekeurd door NMBS met aantal uitgestelde investeringen. Foto NMBS.