Nieuw Nederlands animo voor heropening Hamont-Weert?
Aan Nederlandse kant leek er nog maar weinig animo om de spoorlijn Hamont-Weert te heropenen, maar na een politiek werkbezoek van de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen (CDA) gloort er nieuwe hoop, aldus het Belang van Limburg. De staatssecretaris uit Nederlands Limburg wilde de situatie met eigen ogen bekijken. Voor de gelegenheid waren ook de Belgische federaal minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), en Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) naar Weert gekomen.
In april moet de definitieve studie (niet de eerste overigens) klaar zijn. Vanuit Vlaanderen met name, maar ook uit Nederland wordt al jaren actie gevoerd voor heropening van deze lijn, omdat Vlaanderen (lees Antwerpen) hiermee in Weert een tweede directe aansluiting op het Nederlandse Intercitynet en de grote Nederlandse steden in het zuiden zou krijgen. De sporen liggen er, alleen de elektrificatie van 8 km spoor op Nederlands grondgebied ontbreekt nog. Aanvankelijk leek de Nederlandse regering bereid om actie te ondernemen, maar begin dit jaar krabbelde de Nederlandse overheid terug omdat de kosten niet opwogen tegen de baten.
Het politieke bezoek uit beide landen kwam er niet zomaar. Hoewel het niet met zoveel woorden werd gezegd, lijkt er opnieuw schot te zitten in het dossier van de spoorlijn Hamont-Weert. Al jaren wordt er vanuit België en Nederland gelobbyd voor die grensoverschrijdende spoorverbinding.
Vandaag staat de trein Antwerpen-Hamont 30 minuten stil in Hamont, om daarna terug te keren. In die tijd zou er perfect een slag naar Weert gemaakt kunnen worden. Dat maakte ook Theo Schuurmans (cd&v), burgemeester van Hamont-Achel en een van de grootste pleitbezorgers van de trein, duidelijk tijdens zijn pitch op het perron van Weert. “Alles wat nodig is, is een draad hangen. Er moet maar acht kilometer worden geëlektrificeerd. De sporen liggen er en werden in 2007 nog vernieuwd, de stations liggen er, het potentieel is er.”
Lange tijd leek de verbinding dan ook hoog op de politieke agenda te staan. Ons land deed zijn deel, met de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont. In Nederland nam de regering-Rutte III het project zelfs expliciet op in zijn regeerakkoord. Maar bij de vorming van Rutte IV begin dit jaar, bleek er van Hamont-Weert ineens geen spoor meer. Studies toonden volgens de Nederlanders aan dat het aantal door de NMBS geschatte reizigers (1.050 per dag) niet opwoog tegen de kosten, die door de Nederlandse Infrastructuurbeheerder ProRail op 50 tot 150 miljoen werden geraamd. Einde verhaal, dachten velen.
Maar dat was buiten Vivianne Heijnen gerekend. In september tijdens een debat in de Tweede Kamer, beloofde de uit Maastricht afkomstige staatssecretaris een nieuwe studie én een plaatsbezoek, om het project met eigen ogen te komen bekijken.
“Eerdere studies waren wat voorzichtig”, zei Heijnen. Ze wees erop dat grensoverschrijdende verbindingen vaak meer opleveren dan de prognoses uitwijzen. “Het potentieel werd laag ingeschat, de kosten hoog. Maar laten we alle kennis die er is nog eens onderzoeken. Dan ben ik heel benieuwd wat het resultaat in april zal zijn.” Zodra de resultaten van de studie in april klaar zijn, wil de staatssecretaris “in de loop van 2023” de knoop doorhakken. Heijnen zei dat er wellicht “kostenefficiëntere manieren zijn om de lijn aan te leggen”, waarmee ze indirect een schot voor de boeg van ProRail loste. Volgens bronnen dicht bij het dossier schatte de Nederlandse infrastructuur-beheerder de kosten wel erg hoog in.
- Nieuw Nederlands animo voor heropening Hamont-Weert? Foto Herman Welter.