Feest bij Arriva, droefenis bij Keolis: gemengde concessie Twente naar Arriva
Op dinsdag 20 december maakte de provincie Overijssel bekend dat het contract voor de concessie Twente gegund is aan Arriva. Dit betreft het busvervoer in de regio Twente en de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Keolis zegt de provincie Overijssel “een goede en realistische bieding” te hebben gedaan, “met oog op de reiziger, medewerkers en verduurzaming van de busvloot. Helaas bleek dit niet voldoende.”
“Dit is voor Keolis een grote teleurstelling, omdat de organisatie haar gevestigde positie als vervoerder in deze regio (de laatste tien jaar) per 10 december 2023 verliest. We feliciteren Arriva met de winst van het contract Twente.” Er waren slechts twee bedrijven die inschreven voor de concessie, Arriva en Keolis.
Keolis blijft zich het komende jaar inzetten om haar reizigers de service te bieden die ze van de vervoerder gewend zijn. De aandacht van de vervoerder gaat nu eerst uit naar een zorgvuldig proces van overgang van het personeel op 10 december 2023. De OV-markt in Nederland is goed georganiseerd. De medewerkers die werkzaamheden verrichten die rechtstreeks betrekking hebben op de vervoerstaak, hebben van rechtswege een baangarantie in het nieuwe contract en bij de nieuwe vervoerder.
Alex Rentier, CEO van Keolis Nederland zegt over de uitslag van de aanbesteding: “Het verlies van het contract Twente is voor Keolis een grote teleurstelling. We zijn al jaren vervoerder in Twente en hebben als organisatie binding met de regio. Daarnaast is de goede service die we hier al jaren bieden een stabiele factor voor de tevredenheid van de opdrachtgever en reizigers. Dat blijkt wel uit het feit dat Twents in 2018 is uitgeroepen als beste streekvervoerder van Nederland.”
Keolis vertrekt niet helemaal uit de regio. De vervoerder zet de treincontracten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen “vol enthousiasme” voort. Ook werkt het verder in de concessies Utrecht en Almere.
Arriva versterkt met het winnen van de concessie Twente (bus) en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (trein) voor de komende vier jaar (met mogelijke verlenging van een jaar) haar positie als grootste bus- en regionale treinvervoerder en “is ontzettend blij” met de winst. De totale contractwaarde bedraagt €300 miljoen euro.
Groener en slimmer, “dat is de essentie van het aanbod. De afstemming tussen bus en trein wordt beter en het netwerk slimmer, door onder meer verbeterde aansluitingen, snellere reismogelijkheden en uitbreiding van vervoer. Tegelijkertijd blijft het ov in Twente waar nodig flexibel, zodat vraag en aanbod duurzaam in overeenstemming kunnen blijven.”
Twente-ZHO vormde de nog ontbrekende schakel voor Arriva in het oosten. Deze concessie verbindt de overige concessiegebieden van Arriva in Oost-Nederland, te weten Vechtdallijnen en Achterhoek-Rivierenland. Door de winst van het gebied Twente-ZHO sluiten de beide concessiegebieden Achterhoek en Vechtdallijnen naadloos op elkaar aan.
Vanaf de start in december komt er een volledige zero-emissie vloot van 100 bussen. Op het spoortraject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal start Arriva met een treinvloot die is te vergelijken met de huidige vloot. Arriva wil ook meer werk maken van de ‘ketenreis’
- Feest bij Arriva, droefenis bij Keolis: gemengde concessie Twente naar Arriva. Foto Keolis.