Voorlopig geen loonsverhoging voor New Yorkse Uber- en Lyft-chauffeurs
De rechtbank in New York heeft een tariefsverhoging geblokkeerd die de beloning voor Uber- en Lyft-chauffeurs in New York City zou hebben verhoogd. Uber klaagde in december de Taxi & Limousine Commission (TLC) van de stad aan en beweerde dat het een gebrekkige methodologie had gebruikt om de tariefstijgingen per minuut en per kilometer te bepalen. Op 19 december jl. zouden zowel de taxichauffeurs als de app-chauffeurs een tariefsverhoging krijgen. Die van de taxichauffeurs is gewoon doorgegaan.
Rechter Arthur Engoron was het ermee eens dat de TLC een gebrekkige methodologie had gebruikt. “Het is gewoon niet genoeg om te zeggen dat er inflatie is en 100 chauffeurs zeiden dat de benzineprijzen omhooggeschoten zijn”, zei Engoron, in zijn studietijd een voormalige taxichauffeur, aldus Bloomberg.
In november keurde de TLC unaniem de eerste tariefsverhogingen voor taxi’s in de stad in tien jaar goed, ook voor ridesharing-ritten. De tarieven van de laatste groep zouden per minuut stijgen met 7,4 procent en de tarieven per kilometer met 24 procent. Na die geplande wijzigingen zou een Uber- of Lyft-rit van 7,5 mijl (12 km) van 30 minuten, een chauffeur minstens $ 27,15 (€ 25,46) hebben opgeleverd, een stijging van meer dan $ 2,50 (€ 2,34) vergeleken met de huidige tarieven.
Uber voerde echter aan dat de tariefsverhogingen zouden resulteren in hogere tarieven voor klanten en tegelijkertijd de reputatie van het bedrijf zouden schaden. Uber schakelde de rechter in om de tariefsverhoging voor app-chauffeurs van 19 december te blokkeren.
“Chauffeurs doen cruciaal werk en verdienen het om eerlijk betaald te worden, maar tarieven moeten op een transparante, consistente en voorspelbare manier worden berekend”, aldus Uber-woordvoerder Josh Gold tegen Bloomberg. “De bestaande TLC-regels voorzien nog steeds in een jaarlijkse beoordeling gekoppeld aan het inflatiepercentage, die in maart zal plaatsvinden.” Het bedrijf zei dat het implementeren van de loonsverhoging Uber tussen de $ 21 miljoen en $ 23 miljoen (€ 19,6 mln en € 21,5 mln.) per maand zou kosten. Over het kwartaal juli tot en met september rapporteerde Uber een nettoverlies van 1,2 miljard dollar.
De New York Taxi Workers Alliance (NYTWA), die taxi- en app-chauffeurs verenigt, was het daar niet mee eens en organiseerde twee stakingen van een dag – de laatste op 5 januari – waarin een groot aantal Uber-chauffeurs hun app afsloten. Dit leidde ertoe dat de Uber-prijzen door ‘surge pricing’ de hoogte inschoten. “We roepen de Taxi and Limousine Commission op om de regels onmiddellijk opnieuw aan te passen, zodat chauffeurs geen dag langer hoeven te wachten op hun loonsverhoging,” zei NYTWA-directeur Bhairavi Desai in Engadget. “Een paar ontbrekende woorden in een verklaring van basis en doel rechtvaardigen niet het wegnemen van een loonsverhoging die is bedoeld om duizenden te helpen. Chauffeurs moeten hun huur kunnen betalen en eten op tafel kunnen zetten voor hun gezin.”
Ze voegde daar aan toe: “U moet zich schamen dat Uber miljoenen heeft uitgegeven aan deze harteloze rechtszaak, alleen om chauffeurs een verhoging van $ 1,66 (€ 1,56) meer op een gemiddelde rit te ontzeggen. Uber heeft een slapende reus wakker geschud. Deze verhoging behoort toe aan de chauffeurs en we zullen niet rusten voordat deze weer in onze handen is.”
- Voorlopig geen loonsverhoging voor New Yorkse Uber- en Lyft-chauffeurs, die op 5 januari in groten getale demonstreerden voor het Uber-hoofdkwartier in New York City. Foto: NYTWA.