Uber meldt recordomzet tijdens recessie met “sterkste kwartaal ooit”; vakbonden wijzen er op dat Uber beknibbelt op chauffeurslonen
Uber dat in de beginfase van de pandemie hard werd getroffen, zag de omzet in 2022 met 49 procent stijgen ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Het aantal gebruikers dat elke maand een beroep doet op Uber, ging de laatste drie maanden van 2022 met 11 procent omhoog tot 131 miljoen. Voor het eerst telde het bedrijf twee miljard ritten in een kwartaal, tegen 1,7 miljard een jaar eerder. Het lijkt er echter op dat Uber Eats, de maaltijdbezorgingstak dat Uber door de pandemie heen hielp, minder aan het positieve resultaat heeft bijgedragen dan de ride-hailingtak.
Het bedrijf gaf woensdag, bij het bekendmaken van de resultaten over 2022, aan dat het de recessie die veel technologiebedrijven (zoals Google, Meta en Microsoft, die kostenverlagingen en ontslagen aankondigden) heeft getroffen, kon afwenden. Uber CEO Dara Khosrowshahi had het over “het sterkste kwartaal ooit”.
Uber’s resultaten bleven relatief stabiel vergeleken met die in de techsector. De resultaten overtroffen lichtjes de verwachtingen van Wall Street-analisten. Het aandeel van Uber steeg woensdag met 5,5 procent.
Uber rapporteerde $ 8,6 miljard (7,99 miljard euro) aan inkomsten in de laatste drie maanden van 2022, een stijging van 49 procent ten opzichte van een jaar eerder, toen de Omicron-variant van het coronavirus het reizen sterk afremde. Het bedrijf verdiende 30,7 miljard dollar (28,5 miljard euro) aan bruto boekingen – het bedrag dat klanten betaalden – een stijging van 19 procent op jaarbasis.
Tijdens het World Economic Forum in Davos, in januari, zei Khosrowshahi dat hij geen bedrijfsbrede ontslagen verwachtte. Vakbonden – waarvan een aantal dinsdag al demonstreerden in Londen en Amsterdam – wijzen er op dat Uber de laatste tijd sterk heeft geknepen in de betalingen aan chauffeurs. In New York wist Uber een door de vergunningverlener TLC toegekende tariefs- en loonsverhoging (mét inflatiecorrectie) via een rechtszaak voorlopig te verhinderen. De New York Taxi Workers Association (NYTWA) wees er nogmaals op dat Uber in New York tijdens de coronacrisis al in 2020 afscheid nam van 7.000 werkers en dat het bedrijf “niet de recessie versloeg, maar gewoon profiteerde van chauffeurs die geen inflatiecorrectie kregen maar uiteindelijk moesten kiezen tussen brandstof of eten.”
Uber, dat ook andere kostenbesparende maatregelen nam, liet in januari 150 medewerkers van Uber Freight, een langeafstands-vrachtboekingskantoor, afvloeien. Lyft, dat later vandaag zijn financiële kwartaalresultaten publiceert, werkte ook aan kostenbesparingen. In november ontsloeg het bedrijf 650 werknemers en vorige maand stopte het Lyft Delivery – een klein pilootprogramma – vanwege budgettaire beperkingen.
“Achteraf gezien lijken al die andere technologiebedrijven nu te veel werknemers te hebben ingehuurd tijdens de digitale hausse van de pandemie, toen we allemaal thuis vastzaten met het gebruik van digitale diensten”, zegt Tom White, een senior onderzoeksanalist bij het financiële bedrijf D.A. Davidson in de New York Times. De activiteiten van bedrijven als Uber en Lyft waren in die tijd ‘depressief’, zei hij.
Uber rapporteerde een winst van $ 595 miljoen (553,1 miljoen euro) dankzij zijn belangen in andere ridehailing-bedrijven. Het bedrijf zei dat het verwachtte dat het bedrijfsresultaat op enig moment dit jaar winstgevend zal zijn, wat een teken zou zijn van de groeiende kracht van het bedrijf.
- Uber meldt recordomzet tijdens recessie met “sterkste kwartaal ooit”; vakbonden wijzen er op dat Uber beknibbelt op chauffeurslonen. Illustratie Uber.