Markt voor elektrische bussen Europa 2022: Yutong leidt, gevolgd door Alexander Dennis/BYD en Daimler Buses
Yutong leidt, enigszins verrassend, de dans in Wim Chatrou’s (Chatrou CME Solutions) jaarlijkse overzicht van de verkochte elektrische bussen in 2022 met 479 bussen (+58 procent vergeleken met 2021). Op plaats twee en drie zijn de joint venture Alexander Dennis/BYD met 465 inschrijvingen (+24%), en Daimler Buses met 405 inschrijvingen (+21) te vinden.
Daar achter groeien Iveco Bus (347 stuks) en VDL Bus & Coach (344), de laatste met een echte ‘comeback’, maar Solaris blijft vervolgens op de zesde plaats achter na twee jaar aan het roer van de markt voor elektrische bussen te hebben gestaan. Het Poolse merk leidde de e-busmarkt in 2020 en 2021. Maar kijkend naar de periode 2012 – 2022 is Solaris nog steeds marktleider met in totaal 1.462 elektrische bussen en een marktaandeel van 11,6%.
Dit ‘verlies’ in de e-bussector wordt enigszins goedgemaakt doordat het Poolse merk een succesvol jaar had op het gebied van (geregistreerde) brandstofcelbussen. Daarmee bestreek het meer dan de helft van deze (verkleinde) markt (158 in 2021, 99 in 2022).
Op 1 januari 2022 reden er in totaal 370 brandstofcel stadsbussen in Europa. Van Hool is nog steeds marktleider met in totaal 106 waterstofbussen en een marktaandeel van 28,6%. Daarna volgt Solaris met 104 registraties (vorig jaar 54) en daarna Wrightbus met in totaal 82 bussen.
Vorig jaar groeide de markt voor batterij-elektrische bussen (exclusief trolleybussen) in Europa met 26 procent, tot 4.152 geregistreerde eenheden (3.282 in 2021, met een groei van 48% ten opzichte van 2020). Voor dit jaarlijkse overzicht baseert Wim Chatrou zich uitsluitend op officieel geregistreerde verkopen in EU27+VK+ICE+NO+CH. In de analyse van het eerste en tweede kwartaal van 2022 werd al duidelijk dat 30 procent van de Europese stadbussen nu emissievrij rijdt. Bussen met een alternatieve aandrijving maken 62 procent uit van de EU-stadsbusmarkt.
Naast de 4.152 batterij-elektrische bussen waren er in 2022 2.018 hybride bussen, 3.274 bussen op CNG plus 99 waterstofbussen, wat voor een totaal van 9.543 bussen met een alternatieve aandrijving zorgt. Dit betekent dat 62,5% van de in Europa geregistreerde stadsbussen nu op alternatieve brandstoffen rijdt. Dit aandeel groeide weliswaar van 59% in 2021, maar tegen een afname van het totale volume busregistraties, vooral door de terugloop van het aantal hybride busregistraties (-38,5%). De markt voor stadsbussen is in het afgelopen jaar overigens dramatisch gekrompen (-14%).
Opmerkelijk is de sprong voorwaarts van het Turkse Karsan, dat in één jaar van 36 naar maar liefst 135 elektrische busregistraties sprong. De Chinese groep Golden Dragon behaalde bijna een even fraai resultaat: 133 registraties. Maar er zijn ook mindere resultaten te melden: Irizar daalde – na een groot aantal registraties in 2021- met 45 procent en Ebusco daalde 40 procent. Dat had met name te maken met de in 2022 geplande levering van de 90 bussen voor Berlijn, die echter vertraagd werd door problemen in de supply-chain. Inmiddels zij de eerste bussen daar afgeleverd. Dan is er nog de noemer ‘anderen’ met 240 busregistraties, waaronder busconstructeurs zoals Temsa, Alstom, Higer, Scania en een aantal andere fabrikanten.
Chatrou merkt op dat de CNG-registraties in het intercitysegment gegroeid zijn: “Het absolute volume van CNG/LNG-bussen groeide licht van 3.088 in 2021 tot 3.274 in 2022 (+6,1 procent) en dit bevindt zich op een stabiel niveau sinds 2020.” Chatrou voegde toe dat het aandeel van CNG-bussen in het interstedelijke segment nog steeds groeit van 864 in 2021 naar 978 in 2022, oftewel +13 procent.”
Wat de posities van de leidende landen betreft, staat het Verenigd Koninkrijk op één met 685 bussen, gevolgd door Duitsland met in totaal 581 elektrische bussen, waarna Frankrijk volgt met 549 stuks. Dezelfde drie leidden de afgelopen 10 jaar de complete e-busmarkt in Europa. Opvallend: in Denemarken werden vorig jaar maar liefst 381 e-bussen geregistreerd.
- Markt voor elektrische bussen Europa 2022: Yutong leidt, gevolgd door Alexander Dennis/BYD en Daimler Buses. Illustratie Chatrou CME Solutions.