Buurtbus op bestelling? Hardenberg experimenteert met vraagafhankelijk systeem
De vrijwillige buurtbuschauffeurs in de gemeente Hardenberg rijden regelmatig met een leeg buurtbusje door de regio. Met een nieuw vraagafhankelijk systeem, afgekeken bij Twentse buren, moeten vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd worden. Buurtbusvervoer op bestelling.
Om het ov en de bereikbaarheid binnen de gemeente Hardenberg op peil te houden, denkt het college van B&W aan een variant op een Twents buurtbussysteem. In de gemeente Rijssen-Holten werken ze met het zogenaamde Twents Flex-systeem, waarbij vrijwilligers busjes besturen die geen vaste route afleggen, maar meer vraagafhankelijk rijden.
Op bestelling dus. Alwin te Rietstap is als verkeerswethouder van Hardenberg (CU) zo in het systeem geïnteresseerd dat hij invoering in zijn gemeente overweegt, vertelt hij De Stentor. “We zien dat de bussen zoals ze nu rijden leger worden. En iedereen zal begrijpen dat het rijden met een lege bus op den duur niet uit kan. Maar we willen wel dat er voor iedereen die in de gemeente woont goede vervoersvoorzieningen zijn.”
Te Rietstap merkt dat “het landschap verandert, maar de behoefte niet”. Hij bedoelt daarmee dat er altijd vraag zal blijven naar busverbindingen, maar dat de manier waarop die worden aangeboden misschien toe is aan verandering. “Vervoer dat op elkaar aansluit, als voorbeeld. De mobiliteit van onze inwoners heeft hoge prioriteit. Jezelf kunnen verplaatsen is een wezenlijk iets. Daar zullen we altijd op inzetten.”
Er is een landelijk tekort aan buschauffeurs, in het ov en in het doelgroepenvervoer. Er zijn in Hardenberg bij de verschillende buurtbusverenigingen voldoende vrijwilligers, maar deze rijden geregeld met een lege bus. Met flexibele vraagafhankelijke ritten kunnen meer mensen ‘op maat’ worden vervoerd. Bussen en chauffeurs worden effectiever ingezet. Het werk van de vrijwilligers wordt door de flexibele inzet en de vollere busjes plezieriger.
Hardenberg wil door de andere organisatie van het buurtbussysteem ook de autoafhankelijkheid verkleinen. Door een gebrek aan een fijnmazig ov-netwerk, aldus de gemeente, en de geografische spreiding van de kernen zijn veel inwoners aangewezen op die auto. “We willen naar een goed alternatief voor iedereen.” Dat alternatief kan tot 2024 op zich laten wachten, omdat de gemeente het doelgroepenvervoer met het ov wil combineren. In augustus 2024 loopt het contract met de huidige vervoerder af. Daarnaast moet in het noordelijke deel van het gebied nog een buurtbusvereniging worden opgericht.
- Buurtbus op bestelling? Hardenberg experimenteert met vraagafhankelijk systeem. Foto Gemeente Hardenberg.