Vakbonden FNV en CNV willen opnieuw staken in het streekvervoer: ditmaal 15 stakingsdagen in zes weken
Vakbonden FNV en CNV gaan opnieuw staken in het streekvervoer als de werkgevers, verenigd in de VWOV, niet met een beter loonbod komen. Het gaat hierbij om maar liefst 15 stakingsdagen verspreid over zes weken. Als een reactie van de werkgevers uitblijft, beginnen de acties komende dinsdag al. Maar de werkgevers hebben al eerder aangegeven niet met het mes op tafel te willen onderhandelen over een nieuwe cao. De gesprekken tussen bonden en werkgevers zijn in een impasse geraakt.
“De werkgevers blijven halsstarrig weigeren om tot een goede cao met een leefbaar loon en minder werkdruk te komen,” zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. “Zij zijn de enigen die de stakingen, die heel vervelend zijn voor de passagiers, kunnen voorkomen.”
Afgelopen woensdag en vrijdag riepen FNV en CNV hun leden daarom ook al op het werk neer te leggen. In diverse regio’s reden geen treinen en bussen. Op vrijdag ging het onder meer om treinen van Arriva op de Vechtdallijnen, in de Achterhoek en in Limburg. Ook waren bussen van Arriva in alle regio’s beperkt beschikbaar, meldde de vervoerder. Zoals op elke stakingsdag steggelden bonden en werkgevers over de stakingsbereidheid. VWOV hield het over het hele land op 50%, terwijl de bonden hogere, regionaal bepaalde, cijfers noemden. In de grote steden was het beeld dat de stadsvervoerbedrijven doorgaans wel reden, want die werken met een andere cao, maar dat de werknemers bij de streekvervoerbedrijven die tot in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam rijden, deels staakten.
De staking heeft betrekking op de cao in het streekvervoer die geldt voor zo’n 13.000 medewerkers, voornamelijk buschauffeurs. Werkgeversvereniging VWOV heeft al meerdere keren aangegeven niet te kunnen bieden wat de vakbonden eisen. Zo wil de FNV dat de salarissen met 16,9 procent worden verhoogd over een periode van een jaar. Het CNV eist 14 procent loonsverhoging over achttien maanden. Het bod van de VWOV komt neer op een loonstijging met 11 procent.
CNV-bestuurder Hanane Chikhi vindt het ‘waardeloos’ dat de stakingen nodig zijn. “Maar de maat is echt vol. Er moet iets gebeuren aan het gejaag en gejakker in het openbaar vervoer. De werkdag hangt aan elkaar van even gauw achter het stuur wat eten, even snel koffie halen op de pauzeplek, gauw naar toilet. Als je op die manier je werk moet doen, is dat een ongezonde situatie. Het gevolg is een hoog ziekteverzuim.”
Dit zijn de door de vakbonden geplande stakingsdagen: dinsdag 28 februari, donderdag 2 maart, maandag 6 maart, woensdag 8 maart, vrijdag 10 maart, dinsdag 14 maart, woensdag 15 maart, maandag 20 maart, woensdag 22 maart, vrijdag 24 maart, woensdag 29 maart, donderdag 30 maart, maandag 3 april, woensdag 5 april en vrijdag 7 april.
- Vakbonden FNV en CNV willen opnieuw staken in het streekvervoer: ditmaal 15 stakingsdagen in zes weken. Foto FNV.