Gedeputeerde Jeannette Baljeu doopt eerste volledig elektrisch aangedreven waterbus voor Drechtsteden
Vanmiddag heeft Jeannette Baljeu, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, de volledig elektrisch aangedreven waterbus ‘Blue Venice’ gedoopt. De door Damen Shipyards Group gebouwde fast ferry gaat, samen met twee zusterschepen, vanaf begin april de route Dordrecht-Papendrecht-Zwijndrecht onderhouden. Daarmee is het de eerste volledig elektrisch uitgevoerde veerdienst met meer dan twee haltes in Nederland.
De drie waterbussen krijgen gedurende de zomer gezelschap van nog eens zes nieuwe, grotere, hybride aangedreven ferries. Deze, eveneens door Damen gebouwde schepen, vervangen de huidige vloot op de route Rotterdam-Dordrecht-Kinderdijk. Hier wordt dan meteen de nieuwe halte Rivium in Capelle aan den IJssel aan toegevoegd. Uiterlijk in 2030 worden ook deze zes waterbussen omgebouwd naar volledig elektrische aandrijving. Daar zijn ze nu reeds op voorbereid.
Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “De komst van de nieuwe zero-emissie en hybride schepen voor de Waterbus dragen bij aan de doelen van de provincie. Het is de ambitie dat in 2030 ál het openbaar vervoer in Zuid-Holland vrij is van schadelijke uitstoot. Met de Blue Venice zetten we vandaag een belangrijke stap in het verlagen van CO2-, fijnstof- en stikstofuitstoot in de Drechtsteden.”
Vanaf de ingang van de zomerdienstregeling, begin april, worden de elektrische waterbussen ingezet. Elke twee uur worden de fast ferries kort bijgeladen in Papendrecht, zonder dat de reiziger daar hinder van ondervindt. In samenwerking met de gemeente Papendrecht heeft Aqualiner recent een compleet nieuw laadstation gebouwd bij die halte.
“Naast dat ze emissieloos zijn, bieden deze nieuwe elektrische ferries onze reizigers veel extra comfort en mogelijkheden”, aldus Gerbrand Schutten van Aqualiner. “Er is variatie in zitmogelijkheden, inclusief een loungebank. Daarnaast is er volop ruimte voor de fiets. Mobiele apparatuur en elektrische fietsen kunnen aan boord opgeladen worden. Tenslotte is er een ruim (invaliden)toilet aan boord. En wat onze reizigers ook wel zal opvallen, is dat we vanaf april weer prominent met de naam ‘Waterbus’ gaan varen.”
Het thema duurzaamheid komt aan boord overigens niet alleen tot uiting in de aandrijving. Damen heeft de schepen zo licht mogelijk uitgevoerd, onder andere door het gebruik van carbon. Daarnaast is het interieur gebaseerd op circulaire principes, met gerecyclede producten en het gebruik van veel natuurlijke materialen zoals wol en hout.
- Gedeputeerde Jeannette Baljeu doopt eerste volledig elektrisch aangedreven waterbus voor Drechtsteden. Foto: Romy van de Boogaart.