Studie Greenpeace/CE Delft: Sterke toename van gebruik privévliegtuigen in Nederland en EU
De inzet van privévliegtuigen is in 2022 sterk toegenomen, niet alleen in Nederland maar ook in de rest van Europa. Greenpeace noemt de toename ‘schaamteloos’ op basis van de uitkomsten van een inventarisatie die het onafhankelijke onderzoeksbureau CE Delft voor de organisatie maakte. Volgens de inventarisatie is het aantal privévluchten in de EU met 64 procent toegenomen, terwijl in Nederland de stijging nog groter was: vanaf Nederlandse luchthavens steeg vorig jaar 12.176 keer een privévliegtuig op. Een stijging van 87 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
De route top-3 voor Nederland is Amsterdam-Londen, Rotterdam-Londen en Amsterdam-Parijs. Londen en Parijs zijn vanuit Nederland ook goed bereikbaar met Eurostar en Thalys. Ook zijn er dagelijks tientallen lijnvluchten. Het Brusselse adviesbureau Transport & Environment berekende eerder dat een privévlucht per passagier tussen de vijf en veertien keer zo vervuilend is als een commerciële lijnvlucht en vijftig keer zo vervuilend als de trein.
De coronacrisis zorgde korte tijd voor een terugloop van het aantal privévluchten, maar dat leidde er niet toe dat bedrijven en bestuurders het privévliegtuig lieten staan. Integendeel, de toename na corona was massaal.
De CO2-uitstoot van alle privévluchten vanuit Nederland was in 2022 bijna 53.000 ton. Dat is meer dan twee keer zoveel als een jaar eerder en bijna acht keer zoveel als in coronajaar 2020. Toen werden ‘slechts’ 2484 privévluchten ondernomen vanuit ons land.
Vaak gaat het bij deze privévluchten om bijzonder korte afstanden, zoals Rotterdam-Amsterdam (46 km, 149 keer gevlogen in 2022), Maastricht-Luik (nog korter, 62 keer in 2022). Niet altijd gaat het om passagiersvluchten. Volgens CE gaat het ook vaak om ‘herpositioneringsvuchten’ om elders een passagier op te pikken.
Overigens was de populairste Europese route voor privévluchten on 2022 Parijs-Londen, gevolgd door Nice-Londen en Parijs-Genève. Londen-Amsterdam was goed voor een tiende plaats op de Europese ranglijst.
- Studie Greenpeace/CE Delft: Sterke toename van gebruik privévliegtuigen in Nederland en EU. Foto Greenpeace.