Nieuwe IC Nieuwe Generatie (ICNG) maakt eerste testritten met reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam
NS’ nieuwe ICNG heeft woensdagochtend voor het eerst met reizigers gereden tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. Deze ritten horen bij de laatste testfase van de trein, om te kijken hoe die het in de dienstregeling doet en of zich nog kinderziektes ontwikkelen. De trein kan sneller rijden (160 km/u tot 200 km/u) dan de treinstellen die de NS nu inzet. Verlopen de eerste ritten goed, dan komt er de komende weken nog een tweede stel in de dienstregeling.
Het is de bedoeling dat de huidige intercity’s op de hogesnelheidslijn het komende jaar stapsgewijs worden vervangen door de nieuwe ICNG waarvan NS er 99 heeft aangekocht voor iets meer dan 1 miljard euro. “Als alle huidige intercity’s vervangen zijn, kunnen ze vanaf dat moment ook de maximale snelheid van 200 kilometer per uur gaan rijden,” zegt programmamanager Maarten Bakker. Voorlopig rijdt de intercity – net als andere treinen – 160 kilometer per uur.
Fabrikant Alstom kan met de uitkomsten van de eerste test eventueel nog wat aanloopproblemen oplossen in bijvoorbeeld de software en verbeteringen doorvoeren. De NS wil volgens directeur nieuw materieel Roel Okhuijsen zoveel mogelijk met de trein rijden en haalt hem alleen uit de dienstregeling als bijvoorbeeld een softwareprobleem opgelost moet worden. “We willen geen softwareproblemen hebben met meerdere treinen om overlast voor reizigers te beperken,” zegt hij.
Naast het traject Amsterdam-Schiphol-Rotterdam moet de nieuwe trein bijvoorbeeld gaan rijden tussen Den Haag en Eindhoven. Twintig treinen worden geschikt gemaakt voor inzet in Nederland en België (Amsterdam-Brussel). Twee ICNG’s moeten ook in Duitsland kunnen rijden. Andere treinen van hetzelfde type (Coradia) als de ICNG rijden al in andere Europese landen als Duitsland en Frankrijk.
Via de intercom had NS-topman Wouter Koolmees het over ‘een historische rit’. “De stoelen zitten heerlijk en de trein rijdt soepel. Je voelt dat hij rustig optrekt,” zegt hij onderweg van Amsterdam naar Rotterdam. Dat comfort is te danken aan een gunstiger plaatsing van de wielen op de treinstellen.
Nieuw zijn onder meer ledlampen in verschillende kleuren boven de stoelen, loungebanken en speciale werkcoupés met lange tafels en stopcontacten. Het was de bedoeling dat de ICNG vorig jaar al zou gaan rijden, maar de start liep onder meer door leveringsproblemen vanwege corona vertraging op.
- Nieuwe IC Nieuwe Generatie (ICNG) maakt eerste testritten met reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam. Foto NS.