“Meer voor minder betalen, dat is het begin van een neerwaartse spiraal voor de trein,” vreest Freek Bos (Rover)
“Beste reizigers, het volgende station is Versoberen-Dienstregeling. Hier kunt u al jaren niet meer overstappen op bus- en streekvervoer. Is Versoberen-Dienstregeling uw eindbestemming, denk dan aan uw persoonlijke eigenwaarde en vergeet u niet voorgoed uit te checken bij NS. Prettige dag en vaarwel,” aldus een opvallend boze columnist Frank Heinen in De Volkskrant.
De plannen van NS voor duurdere kaartjes in de spits en een versoberde dienstregeling na 2024 – wanneer de NS volgens de kabinetsplannen voor tien jaar de concessie krijgt voor het HoofdRailNet (HRN) – beloven vooral voor forensen weinig goeds.
Ook reizigersorganisatie Rover uitte zich reeds kritisch over de plannen waarmee het kabinet NS na 2024 uit de wind en in de winst wil zetten. Ook voor reizigers buiten de spits wordt het reizen per trein minder aangenaam met een versoberde dienstregeling.
Rover zegt het zorgelijk te vinden dat de treinreiziger dreigt op te draaien voor de financiële problemen die door corona zijn ontstaan. Uit een Kamerbrief van staatssecretaris Heijnen blijkt dat NS mogelijk per 2025 een spitstoeslag mag heffen en met minder treinen mag gaan rijden. Per 2025 gaat het nieuwe contract met NS in. Op dit moment wordt daarom nagedacht over nieuwe eisen en afspraken. Ook overweegt het ministerie om NS subsidie te geven.
Voor Rover is het belangrijk dat de trein voor iedereen betaalbaar blijft. Om te zorgen dat NS uit de rode cijfers raakt, ligt op dit moment juist een mogelijkheid op tafel dat NS extra toeslagen mag heffen op drukke trajecten en tijdstippen zoals de spits. Een verkeerde keuze, vindt Rover. “Een leerkracht kan niet later voor de klas gaan staan omdat de trein onbetaalbaar is geworden”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “De klimaat- en woningbouwopgave vraagt dat het gebruik van trein en bus juist moet groeien. Reizigers uit de spits jagen zorgt eerder voor het tegenovergestelde”.
Extra pijnlijk is dat er ook wordt gesproken over een kans dat de dienstregeling uitgekleed wordt. “Meer voor minder betalen, dat is het begin van een neerwaartse spiraal voor de trein,” vreest Freek Bos. Rover roept het kabinet op om te stoppen met de afbraak het openbaar vervoer en in te zetten op groei van treingebruik.
- “Meer voor minder betalen, dat is het begin van een neerwaartse spiraal voor de trein,” vreest Freek Bos (Rover). Foto Rover.