Volkswagen wil realisatie van laadnetwerk versnellen met Flexpole-laadstation van dochter Elli
Shell Duitsland en de Volkswagen Group werken intensief samen aan de grootschalige uitbreiding van de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. De partners hebben een mijlpaal bereikt met de opening van de eerste innovatieve 150 kW Elli Flexpole-lader bij het Shell tank- en laadstation in Göttingen. Het laadstation van het Volkswagen-merk Elli heeft een uniek batterijopslagsysteem dat aansluiting op een laagspanningsnet mogelijk maakt. Dankzij deze nieuwe technologie kunnen de laadstations eenvoudig en flexibel worden geïnstalleerd en kan de uitbreiding van het laadnetwerk worden versneld.
De Duitse regering heeft zich ten doel gesteld om in 2030 ten minste een miljoen oplaadpunten beschikbaar te maken voor bestuurders van elektrische voertuigen. De geplande uitbreiding van de laadinfrastructuur loopt echter vertraging op door onder meer een tekort aan speciale transformatoren, waar de zo’n 900 Duitse distributienetbeheerders ook nog eens verschillende eisen aan stellen.
Met de Flexpole-laadoplossing van Elli kan een van de grootste hindernissen bij de snelle uitbreiding van het netwerk worden genomen. De Flexpole-laders kunnen namelijk dankzij het geïntegreerde accusysteem direct op het laagspanningsnet worden aangesloten, zonder dat er een speciale transformator nodig is. Als gevolg hiervan wordt de installatietijd aanzienlijk verkort.
Tegelijkertijd maken Flexpole-laadstations een laadsnelheid tot 150 kW mogelijk. Afhankelijk van het specifieke voertuig kan met een Flexpole binnen 10 minuten een actieradius tot 160 kilometer worden bijgeladen.
- Volkswagen wil realisatie van laadnetwerk versnellen met Flexpole-laadstation van dochter Elli. Foto Volkswagen.