Scania hervormt haar bus- en touringcaractiviteiten en sluit carrosseriefabriek in Slupsk
Net als Volvo Bus eerder dit jaar haar businessmodel omvormde en meer ging samenwerken met carrosserieleveranciers, besloot Scania – “om klanten concurrerende en duurzame mobiliteitsoplossingen te bieden en winstgevende groei veilig te stellen in een veranderende marktomgeving” eenzelfde stap te zetten.
Als gevolg van de nieuwe richting, die een meer gefocust productportfolio en toekomstig stappenplan met zich meebrengt, wordt de carrosserieproductie voor Scania-buschassis in de fabriek in Słupsk, Polen, gestopt. Scania blijft klanten echter wel complete bussen en touringcars aanbieden, “een aanbod dat steeds meer voortbouwt op onze sterke punten: het modulaire systeem, een uitgebreid servicenetwerk en sterke wereldwijde en lokale partnerschappen met carrosseriebouwers.”
“De bus- en touringcarmarkt werd zwaar getroffen door de pandemie en hoewel de markt geleidelijk is aangetrokken, gaat het herstel traag, neemt de concurrentie toe en vereist de komende wetgeving aanzienlijke investeringen in nieuwe technologie, nu en in de toekomst,” merkt Scania op.
“We zijn ervan overtuigd dat de bus- en touringcaractiviteiten in de toekomst een belangrijk onderdeel van Scania’s aanbod zullen blijven, maar we hebben een geactualiseerde strategie nodig die ons in staat stelt om onze klantbelofte waar te maken en een wereldwijd winstgevend bedrijf te verzekeren”, zegt Stefano Fedel, Hoofd verkoop en marketing bij Scania.
De bijgewerkte strategie ondersteunt Scania’s klantenbelofte om een wereldwijde vertrouwde partner te zijn voor complete oplossingen door gebruik te maken van de sterke punten van het modulaire systeem, Scania’s servicenetwerk en wereldwijde en lokale partnerschappen.
“Door gebruik te maken van Scania’s ervaring en het brede scala aan aandrijflijnopties, kunnen we onze klanten complete oplossingen bieden, waaronder service, financiering, laadoplossingen en intelligente transportsystemen”, zegt Stefano Fedel.
Om de klantenbelofte van Scania waar te maken en ervoor te zorgen dat beter kan worden voldaan aan de eisen van de markt en de eisen van klanten, krijgen de bussen en touringcars een slankere structuur om de snelheid en flexibiliteit te verbeteren. Een gerichte benadering van Scania’s productportfolio en toekomstige ontwikkeling betekent dat het bedrijf doorgaat met het produceren van achter- en voormotorchassis met brede opties aan aandrijflijnen, maar de productie van Scania Citywide, Scania Interlink en Low Floor-chassis stopzet.
Daarom heeft Scania besloten het deel van de fabriek in Słupsk, Polen, waar carrosserieën voor Scania-chassis worden geproduceerd, te sluiten. De carrosserieproductie zal tegen het eerste kwartaal van 2024 geleidelijk worden stopgezet. Dit besluit heeft geen invloed op de chassisproductie in Słupsk of andere Scania-entiteiten in Polen.
Met de bijgewerkte strategie blijft Scania complete bussen en touringcars aanbieden in nauwere samenwerking met geselecteerde carrosseriebouwers en partners in de branche.
“Het merendeel van Scania’s bus- en touringcaractiviteiten is altijd in samenwerking geweest met carrosseriebouwers waar een hoog serviceniveau en een sterke wereldwijde aanwezigheid zijn bereikt met lokale instellingen. Deze succesvolle aanpak zal verder worden ontwikkeld, nu in nog nauwere samenwerking met onze carrosseriebouwers en partners om onze klanten complete oplossingen te bieden”, zegt Stefano Fedel.
• Scania hervormt haar bus- en touringcaractiviteiten en sluit carrosseriefabriek in Slupsk. Foto Scania.