Eilanders en eilandbezoekers bezorgd over veerdiensten naar Ameland en Schiermonnikoog; Rederij Wagenborg wil alleenrecht op gebruik vaargeulen
‘Hoe vaak kunnen we straks nog met de boot naar Ameland en Schiermonnikoog’ is een vraag die eilanders en eilandbezoekers regelmatig stellen naar aanleiding van de plannen van Rederij Wagenborg, die de veerdiensten tussen Ameland en Schiermonnikoog en de veerhavens Holwert en Lauwersoog onderhoudt, om dit jaar een flink aantal afvaarten te schrappen vanwege de problemen met de dichtslibbende vaargeulen.
Afgelopen woensdag stuurde de rederij een adviesaanvraag naar de provincies Fryslân en Groningen en een aantal kustgemeenten waarin het bedrijf een flink gewijzigde dienstregeling voorstelt. Uiteindelijk moet het ministerie van IenW besluiten.
Wagenborg heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat begin juni laten weten dat de veerdienst van en naar Ameland eenrichtingsverkeer wordt. Dat is volgens het bedrijf noodzakelijk, omdat de vaargeul naar Ameland zodanig dichtslibt dat vaker varen levensgevaarlijk en onverantwoord is. “We opereren al lang op de grens van het verantwoorde”, stelt Wagenborg. Vorig najaar werd na een gesprek op het ministerie besloten dat Rijkswaterstaat de vaargeul dagelijks zou gaan baggeren, maar dat heeft niet voldoende geholpen. Ook zou de rederij graag zien dat het een voorkeursrecht zou krijgen op het gebruik van de vaargeulen, een voorstel dat vooral bij watertaxibedrijven en goederenvervoerders niet in goede aarde viel.
CNV Vakmensen en burgemeester Leo Pieter Stoel van Ameland zien in het Friesch Dagblad de problemen van de rederij. “Maar dit besluit komt wel heel ongelegen, zo aan het begin van het vakantieseizoen”, aldus de vakbond. “Voor de werknemers is het heel vervelend dat zij de boodschap moeten overbrengen aan teleurgestelde vakantiegangers die niet aan boord kunnen.” Burgemeester Stoel is bezorgd over de leefbaarheid op het eiland, aangezien veel eilanders elke dag met de veerdienst naar de vaste wal reizen voor werk of opleiding. CNV Vakmensen wil dat de overheid snel een besluit neemt over afdoende maatregelen voor een blijvend veilige vaargeul.
Het personeel van Wagenborg Passagiersdiensten is, aldus CNV Vakmensen, bezorgd over zijn inkomen, als het plan om veel veerdiensten naar Ameland te schrappen doorgaat. De circa 150 werknemers worden betaald voor het aantal uren dat zij werken. Als er vanaf 27 juni minder veren gaan varen, kunnen zij minder vaak aan de slag en daalt het bedrag op het maandelijkse loonstrookje. CNV Vakmensen wil daarom garanties van Wagenborg voor de huidige arbeidsvoorwaarden.
- Eilanders en eilandbezoekers bezorgd over veerdiensten naar Ameland en Schiermonnikoog; Rederij Wagenborg wil alleenrecht op gebruik vaargeulen. Redactiefoto.