Marcopolo presenteert het eerste prototype van de autonome minibus in Zuid-Amerika, de Volare Attack-8
Marcopolo presenteert via Marcopolo Next, dat verantwoordelijk is voor het versnellen van de innovatieprojecten van het bedrijf, en in samenwerking met Lume Robotics, een Braziliaanse startup voor autonome mobiliteit, het eerste prototype van een autonome minibus in Zuid-Amerika.
Als resultaat van twee jaar onderzoek, in samenwerking met een aantal Braziliaanse bedrijven, integreerde het project het Volare Attack 8-model om volledig autonoom te werken, zonder tussenkomst of monitoring op afstand.
“We hebben onze leidende rol in de ontwikkeling van mobiliteitsoplossingen versterkt en hebben weer een belangrijke stap gezet in de geschiedenis van het bedrijf,” benadrukt André Vidal Armaganijan, CEO van Marcopolo. “We investeren in oplossingen die zijn ontworpen voor passagiers, in de uitdagingen van moderne steden, en het autonome voertuig is een voorbeeld van innovatie die past bij een wereldwijde trend”.
Voor Rânik Guidolini, CEO van Lume Robotics, is de eerste autonome minibus op het zuidelijk halfrond een technologische mijlpaal. “Dankzij het partnerschap tussen Lume en Marcopolo behoort Brazilië tot een selecte groep landen die de technologie domineren. We hebben het over een project dat in staat is om veiligheidswinsten en operationele efficiëntie te leveren aan mobiliteitssystemen”, zegt hij.
De tests van de prototypes begonnen in december 2022. Met het succes van de eerste fase vond de eerste evaluatie plaats in een echte werkomgeving in maart van dit jaar, in de ArcelorMittal-staalfabriek in Tubarão, geselecteerd als tester-partnerklant.
“De eerste onderzoeken voor de ontwikkeling van de zelfrijdende minibus versterken het kennis- en innovatiepotentieel. Bovendien behoren we daarmee tot een selecte groep landen die de haalbaarheid van de technologie bestuderen, zoals de Verenigde Staten, Duitsland en China”, zegt João Paulo Ledur, directeur strategie en digitale transformatie bij Marcopolo.
Autonome technologie kan worden toegepast op alle bussen van Marcopolo, zolang ze maar een automatische transmissie hebben, maar de Volare Attack 8 werd als ideaal beschouwd voor deze studiefase omdat hij veelzijdig is en goed ingeburgerd in de markt. Alle hardware en software zijn direct aan boord van het voertuig en vereisen geen internetverbinding, wat de cyberbeveiliging van het prototype versterkt, aangezien alle rijfuncties worden uitgevoerd zonder internettoegang.
- Marcopolo presenteert het eerste prototype van deze autonome minibus in Zuid-Amerika, de Volare Attack 8. Foto Marcopolo/Disclosure Volare.