ICE L: 23 nieuwe getrokken ICE L-treinen van Talgo voor Berlijn-Amsterdam
Deutsche Bahn breidt haar vloot uit en heeft onder meer 23 ICE L-treinen besteld bij de Spaanse fabrikant Talgo. Denken we aan de ICE, dan denken we meestal aan het beeld van de witte trein met de rode strepen en de spitse neus van de motorwagen. In de loop der jaren is de ICE steeds meer gestroomlijnd geworden.
De nieuwe ICE L wekt daarom verbazing, want hij ziet er ietwat onhandig en allesbehalve razendsnel uit. Dat heeft een reden. De klassieke ICE rijdt met meerdere aandrijfunits, maar de nieuwe ICE L wordt getrokken door een meerspanningslocomotief. Hij vervangt de oude Intercity 1 treinen en raast niet met 265 kilometer per uur door het land zoals de ICE 4.
Deutsche Bahn had aanvankelijk 23 treinen besteld ter waarde van zo’n 550 miljoen euro bij de Spaanse fabrikant Talgo. Het staatsconcern presenteerde in september vorig jaar voor het eerst de ICE L Talgo-trein. In mei 2023 werden 56 extra treinen van dit model besteld, die volgens Deutsche Bahn in 2030 volledig geleverd zouden moeten zijn. Begin juli rolde de eerste ICE L van Las Matas in Spanje naar Duitsland. De ICE L-modeltreinen maken deel uit van een raamovereenkomst die Deutsche Bahn in 2019 sloot met de Spaanse fabrikant en die de levering van maximaal 100 treinen omvat.
De topsnelheid van de ICE L bedraagt 230 km/u. en de ‘L’ in de naam staat voor Lowfloor’. Dankzij de traploze toegang kunnen passagiers in een rolstoel voor het eerst zonder hulp van buitenaf op en af de ICE L stappen. Maar ook alle andere passagiers, zoals die met grote koffers, kinderwagens of fietsen, profiteren van een gelijkvloerse instap.
Vanaf oktober 2024 rijden de eerste ICE L-treinen op het net.
Eerst gaan de treinen stapsgewijs rijden op de verbinding Berlijn-Amsterdam. Vanaf juni 2025 worden alle verbindingen op deze lijn om de twee uur uitgevoerd met de ICE L. Doordat er aan de grens niet meer van locomotief gewisseld hoeft te worden, wordt 30 minuten bespaard. Vanaf 2026 rijden de treinen ook op de verbindingen naar Sylt en Oberstdorf.
De ICE L is 256 meter lang met locomotief en rijtuigen. Een trein bestaat uit een meerspanningslocomotief en 17 rijtuigen. De ICE L heeft 252 zitplaatsen (85 daarvan in de eerste klasse).
- De ICE L: een iets ander uiterlijk voor de ICE die vanaf 2024 tussen Berlijn en Amsterdam gaat rijden. Foto DB.