Komt de reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert in gevaar door de val van Rutte-IV?
De recente val van het Nederlandse kabinet Rutte-IV zorgt voor een ongelukkige timing voor de reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert, aldus Het Belang van Limburg, waar Timmie van Diepen het project al enkele jaren volgt. Dit precies op het moment dat er positieve signalen vanuit Nederland kwamen, dreigt het dossier opnieuw vast te lopen. De kosten van het project, geraamd op 50 tot 150 miljoen euro door infrastructuurbeheerder ProRail, werden eerder als belemmerend gezien.
Afgelopen vrijdag, slechts enkele uren voor de Nederlandse regering viel, kondigde staatssecretaris van IenW Vivianne Heijnen (CDA) in het Nederlandse parlement aan dat de nieuwe studie naar de reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert was afgerond.
“Net nu er welwillendheid was uit Nederland, dreigt het dossier opnieuw vast te lopen”, aldus de krant. De nieuwe studie kwam namelijk tot stand op persoonlijk initiatief van staatssecretaris Heijnen, die als Limburgse het belang van de spoorlijn Hamont-Weert goed inschat. Dit project staat ook hoog op de agenda in aan de Nederlandse kant van de grens.
De heropening van de spoorlijn lijkt vanuit rationeel oogpunt een logische stap. Het enige wat nog nodig is, is het installeren van bovenleidingen over een traject van 8 kilometer op Nederlands grondgebied. Zodra dit is voltooid, kunnen NMBS-treinen (die momenteel nog 30 minuten stilstaan in Hamont) doorrijden naar Weert, waar aansluitingen zijn met het hele Nederlandse spoornetwerk, met name met veel IC-treinen.
Hoewel dit dossier lange tijd hoog op de politieke agenda heeft gestaan, bleven de Nederlanders ondanks beloftes vertragen. Vooral de kosten, die door infrastructuurbeheerder ProRail – vaak wat aan de hoge kant – zijn geraamd op 50 tot 150 miljoen euro, zouden niet in verhouding staan tot het geschatte aantal reizigers (1.050 per dag, volgens de NMBS).
Velen hadden het project al eerder opgegeven. Maar de Maastrichtse staatssecretaris van IenW bleef het belang van de spoorlijn inzien. Nu, met de val van het kabinet Rutte-IV, wordt de toekomst van dit project opnieuw onzeker.
- Komt de reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert in gevaar door de val van Rutte-IV? Staatssecretaris Heijnen was een stevig pleitbezorger van de reactivering. Foto Herman Welter.