Deutsche Bahn (DB) draait verlies, onder meer door forse investeringen in infrastructuur
Het Duitse staatsbedrijf Deutsche Bahn (DB) boekte in de eerste helft van dit jaar 71 miljoen euro nettoverlies. Dat kwam onder meer door sterk gestegen investeringen in het deels verouderde Duitse spoorwegnet. Vorig jaar in dezelfde periode was er nog een winst van 424 miljoen euro.
In de eerste zes maanden van dit jaar investeerde DB ruim 13 procent meer, zo’n 3,1 miljard euro. Inclusief subsidies kwam dit bedrag op 6,3 miljard euro. Volgens DB ging 90 procent daarvan naar het Duitse spoor, stations en nieuwe treinen. In al deze segmenten – vooral de verouderde infrastructuur – is dringend behoefte aan modernisering.
De totale omzet van DB was bijna 25 miljard euro; in dezelfde periode vorig jaar: bijna 28 miljard euro. Toch constateerde DB een sterke vraag naar treintickets – vooral in het langeafstandsvervoer (+15% op jaarbasis – 68 miljoen reizigers). Voor het langeafstandsvervoer bijvoorbeeld nam het aantal passagiers op jaarbasis toe met ruim 15 procent tot 68 miljoen reizigers. Ook de lancering begin mei jl. van het Deutschlandticket van 49 euro per maand voor met name onbeperkt gebruik van regionaal openbaar vervoer, leverde DB 11 miljoen abonnees op.
Wel staat de punctualiteit sterk onder druk. Volgens DB reed slechts 68,7 procent van de langeafstandstreinen zonder grote vertragingen – niet veel beter dan vorig jaar. Dit had mede te maken met de vele plaatsen waarop aan de railinfrastructuur wordt gewerkt. Daarop focust de DB met name in de afgelopen tijd. Maar ook van de indienstneming van de nieuwste ICE, de ICE3-neo, wordt een verbetering van de punctualiteit verwacht.
• Deutsche Bahn (DB) draait verlies, onder meer door forse investeringen in infrastructuur. Illustratie DB.