‘Slim’ slot op NS OV-fiets laat duizend reizigers per maand gestrand achter
Het nieuwe ‘slimme’ slot op OV-fietsen van NS kampt ruim twee jaar na de introductie nog steeds met kinderziektes, aldus BNR Nieuwsradio. In de laatste maand waarover cijfers beschikbaar zijn blokkeerden meer dan duizend fietsen halverwege de reis, tot enorme frustratie van gestrande reizigers. NS introduceerde het elektronische slot op de OV-fiets begin 2021. Dit slot kan geopend en gesloten worden met een OV-chipkaart, wat reizen met het ov nog laagdrempeliger moet maken. Inmiddels hebben bijna 7.000 OV-fietsen in Nederland zo’n slot.
De introductie ervan verloopt echter stroef. Veel reizigers die de fiets vergrendelen wanneer ze hun bestemming hebben bereikt, krijgen het slot daarna niet meer open voor de terugreis. Op het online forum van de NS zijn inmiddels al tientallen klachten te vinden van gedupeerden. In sommige gevallen brengt de de NS gedupeerden hierna ook nog eens 50 euro in rekening voor het ophalen van de fiets.
De problemen zijn bekend bij NS. Volgens een NS-woordvoerder gaat het vooral om fietsen die niet zijn uitgecheckt door de vorige gebruiker. Wanneer een volgende reiziger deze meeneemt en buiten het station vergrendelt, gaat het slot niet meer open. Dit zou in de meest recente maand waarover de NS gegevens heeft bij bijna 1 procent van de ritjes zijn gebeurd, in totaal iets meer dan duizend keer. Hoe vaak vervolgens ook een boete is afgeschreven bij de gedupeerden kon de NS niet met zekerheid vaststellen. “Heel vervelend”, zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze hierover. Reizigers bij wie om deze reden geld is afgeschreven kunnen zich melden bij de NS en krijgen dit vervolgens teruggestort.
De NS werkt aan een technische oplossing voor het probleem, bijvoorbeeld door fietsen die langere tijd op het station staan automatisch uit te checken. In de tussentijd zetten de spoorwegen vooral in op gedragsverandering bij reizigers. Zo worden gebruikers op sommige stations via de intercom eraan herinnerd hun fiets correct af te sluiten. “Voordat we het systeem gaan uitbreiden willen we dit opgelost hebben”, zegt woordvoerder Kroeze.
- ‘Slim’ slot op NS OV-fiets laat duizend reizigers per maand gestrand achter. Foto NS.