De Lijn dunt dienstregeling uit in Vlaanderen vanwege gebrek aan chauffeurs; Bonden wijzen juist op slechte staat van verouderde bussen
Op 53 buslijnen alleen al in de provincie Antwerpen worden vanaf 1 september een aantal ritten geschrapt. Volgens De Lijn door een gebrek aan chauffeurs. Bij de chauffeurs zelf horen we echter iets anders, stelt de Gazet van Antwerpen. Een stuur dat loszit, brandstoflekken en brandalarmen die afgaan op de bus. Het is maar een kleine greep uit de vele gebreken waarmee zij dagelijks worden geconfronteerd.
Op 22 augustus konden volgens de krant in Antwerpen al 28 bussen niet uitrijden vanwege technische mankementen. Op buslijn 19 in Deurne Zuid reed vrijdag amper één bus op vier. “Er zijn wél genoeg chauffeurs, maar geen bussen”, klaagt een buschauffeur.
Donderdag trok de christelijke vakbond ACV al nadrukkelijk aan de alarmbel. De werknemersorganisatie vreest dat maar liefst 20% van het bus- en tramaanbod op korte termijn zal verdwijnen. Volgens ACV-secretaris Jo Van der Herten heeft dat te maken met de veroudering van het bestaande materieel en problemen met de levering van nieuwe bussen. “Doordat de levering van nieuwe bussen op zich laat wachten, rijdt De Lijn verder met oude bussen. Maar net omdat er nieuwe bussen werden verwacht, is de voorraad onderdelen voor de oude modellen niet meer aangevuld. Daardoor kunnen veel technische problemen simpelweg niet verholpen worden.”
De aanhoudende problemen leiden tot veel frustratie bij werknemers van De Lijn. Naar aanleiding van eerdere berichtgeving over deze problematiek kwamen bij de krant verschillende boze reacties binnen van buschauffeurs. Het gaat dan vooral om foto’s en filmpjes van gebreken, zoals een stuur dat loszit, of een dieseltank waar de brandstof gewoon uitspuit.
De meest opvallende reactie was echter de foto van een werkrooster waaruit blijkt dat recent 28 bussen op één dag niet konden uitrijden hoewel er wel voldoende chauffeurs beschikbaar waren. “De Lijn liegt wanneer ze zegt dat er niet genoeg personeel is”, klinkt het. “De bestuurders waren klaar om aan hun shift te beginnen, maar ze konden gewoon de baan niet op.”
Volgens een andere chauffeur is er niet alleen een probleem met oude bussen en de onderdelen. Ook met de nieuwe hybridemodellen beginnen veel bestuurders naar verluidt onzeker aan hun ronde. “Met de nieuwe bussen van fabrikant VDL zijn er vooral veel problemen met de deuren omdat ze niet compatibel zijn met de perrons. Daarom moeten deze omgebouwd worden, maar daarna functioneren ze vaak niet naar behoren. Er zijn ook problemen met de elektronische sensoren. Daardoor gaat bijvoorbeeld het brandalarm te pas en te onpas af waardoor chauffeurs het na een tijdje gaan negeren.”
Het ACV wijst intussen met een beschuldigende vinger naar de politiek. “Er is sinds 2010 amper nog geïnvesteerd in het wagenpark van De Lijn terwijl er net nood is aan voortdurende vernieuwing”, zegt Van der Herten. “De instroom van nieuwe voertuigen is veel kleiner dan de uitstroom van de oude. Voor de nieuwe voertuigen is bovendien ook een aanpassing nodig van de infrastructuur. Zo zijn voor elektrische bussen laadpalen nodig, maar ook die transitie verloopt traag.” Gezien de staat van het huidige materieel, het tekort aan onderdelen en de achterstand van lopende bestellingen ziet het er volgens Van der Herten niet naar uit dat de situatie snel zal verbeteren. “De openbare vervoermaatschappij wordt stilletjes doodgeknepen. Men zal schreeuwen om verdere privatisering van het openbaar vervoer en de eigen verantwoordelijkheid minimaliseren”, besluit de vakbondsman.
- De Lijn dunt de dienstregeling uit in Vlaanderen vanwege gebrek aan chauffeurs; Bonden wijzen juist op slechte staat van verouderde bussen. Redactiefoto.