De FBAA en haar 300 busondernemers roepen Belgische overheid op om flexi-jobs mogelijk te maken in de sector
De 300 busondernemingen in België vroegen begin deze week de federale regering met aandrang om werk te maken van flexi-jobs in de bus- en autocarsector. Waarom? De ondernemingen zoeken 1.535 autocar- en autobuschauffeurs. Dat grote chauffeurstekort neemt verder toe, omdat deeltijdse chauffeurs overstappen naar sectoren waar flexi-jobs wel zijn toegelaten. Bovendien haken kandidaat-chauffeurs af omdat ze niet als flexi-jobber kunnen starten in onze sector. Dat kan niet de bedoeling zijn.
De sector van het leerlingenvervoer voor het buitengewoon onderwijs leent zich perfect tot deeltijds werk in gesplitste diensten van enkele uren per dag. Net voor die piekmomenten werden flexi-jobs gecreëerd. We laten enkele ondernemers uit Vlaanderen aan het woord over het chauffeurstekort en flexi-jobs:
- Autocars Van Aerschot in Scherpenheuvel-Zichem Onderneemster Katty Van Welde van Autocars Van Aerschot zoekt dagelijks vijf buschauffeurs. Daardoor rijdt de bedrijfsleiding zelf ritten, rijden de huidige chauffeurs meer uren en doet ze een beroep op collega-ondernemers. Flexi-jobs zouden voor haar bedrijf een groot verschil uitmaken. Ze ziet het als de ideale oplossing voor het chauffeurstekort in het leerlingenvervoer. Dat beroep is immers een deeltijdse en een tijdelijke job. “Deze zomer kreeg ik vijf kandidaat-chauffeurs over de vloer, allen mensen met een job of gepensioneerden, die een bijverdienste zochten. Maar ze haakten af toen ze hoorden dat er binnen onze sector geen flexi-jobs mogelijk waren”, geeft de onderneemster aan.
- Tijlcars in Turnhout Bij Tijlcars hebben 10 chauffeurs de onderneming en de sector verlaten in de laatste twee jaren, omdat ze niet konden werken als flexi-jobber. Volgens Kathy Poppe van Tijlcars hebben ze gekozen voor een ander beroep, bijvoorbeeld dat van bakker, dat ze wel konden uitoefenen als flexi-jobber. Deze onderneming voert 35 schoolritten uit, vooral met gepensioneerde chauffeurs die bewust kiezen voor een dagtaak van slechts enkele uren. Doordat de flexi-jobs nog niet in onze sector toegelaten zijn maar wel in andere sectoren, trekken chauffeurs naar die sectoren.
- Keolis in Neder-Over-Heembeek – met filialen in alle provincies van het land. Recruitment manager Katleen Saenen van Keolis meldt dat ze vandaag 140 chauffeurs over heel België zoekt. Vooral voor lijn- en schooldiensten. Dat tekort zorgt voor een grote druk op de dagelijkse operaties van het bedrijf, ook bij de chauffeurs. Zij worden nog meer bevraagd. “De invoering van flexi-jobs moet dringend overwogen worden, om meer chauffeurs te vinden die als bijverdienste actief willen zijn in het lijn- en schoolvervoer bij Keolis”, geeft Katleen Saenen aan.
- Verhoeven autocar-, cruise- en vliegvakanties’ in Rijkevorsel. Voor Rudy Verhoeven van Verhoeven autocar-, cruise- en vliegvakantieszijn flexi-jobs hoogdringend nodig. “Iedere ondernemer uit onze sector zit er op te wachten. Ze zijn perfect voor mensen die deeltijds of slechts enkele uren per week willen rijden, bijvoorbeeld in het schoolvervoer.” In zijn bedrijf zouden flexi-jobs een goed middel zijn om vlot chauffeurs te vinden voor transfers die ‘s avonds dienen te gebeuren of voor leerlingenvervoer. Die taken van slechts enkele uren zijn ideaal als bijverdienste. “Mensen begrijpen niet waarom er in onze bus- en autocarsector geen flexi-jobs zijn. Dat moeten kunnen, want de nood aan chauffeurs is echt wel groot”, aldus Rudy Verhoeven.
- De FBAA en haar 300 busondernemers roepen Belgische overheid op om flexi-jobs mogelijk te maken in de sector. Foto FBAA.