Kabinet zet vooral in op onderhoud en schrapt de verlenging van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn“
Met het schrappen van de verlenging N/Z-lijn blijven we ook vliegen naar Brussel en Parijs,” kopt Het Parool zuur. De vervanging van vliegreizen naar Parijs en Londen door de trein staat op losse schroeven nu het demissionaire kabinet de doortrekking van de Noord/Zuidlijn afblaast. En dus blijven de treintunnels onder de luchthaven overvol en is er geen ruimte voor meer intercity’s en internationale treinen.
Het demissionaire kabinet wil voorlopig vooral inzetten op onderhoud van de weg- en railinfrastructuur en trok op Prinsjesdag de stekker uit de doortrekking van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn naar Schiphol, door van de toegezegde 2,5 miljard euro 1,6 miljard in het begrotingstekort te pompen. De voorbereidingen worden doorgezet, maar voor de bouw van de lijn is nu vanuit Den Haag geen geld meer beschikbaar.
Met de doortrekking moet Schiphol gemakkelijker bereikbaar worden voor vliegreizigers en voor de circa 20.000 Amsterdammers die op de luchthaven werken. Ook worden nieuwe woon/werkgebieden in Riekerpolder, Badhoevedorp en Hoofddorp door de lijn ontsloten. Daarmee zou de metrolijn een alternatief vormen voor de stoptreinen die nu nog tussen de hoofdstad en de luchthaven pendelen. Door sprinters te vervangen door de metro, ontstaat op de vier treinsporen onder Schiphol capaciteit voor meer internationale treinen, was het plan.
De verlenging werd vorig jaar afgesproken tussen hetzelfde kabinet en een ‘bende van vijf’, waarvan onder meer Schiphol, NS, de gemeente Amsterdam en de regio deel uitmaakten. Die legden ook een miljard euro voor de lijn op tafel. Die sporen (en het ondergrondse station van Schiphol) zitten nu aan hun maximumcapaciteit. Ruimte voor extra treinen, laat staan voor internationaal treinverkeer, ontbreekt. Daardoor lukt het ook niet om vliegreizen op korte afstand, naar onder meer Brussel, Parijs en Londen, te vervangen door snelle treinen. Tot nu is er één dagelijkse KLM-vlucht naar Brussel vervangen door de trein.
KLM begrijpt , aldus Het Parool, dan ook niets van het besluit om de vorig jaar afgesproken financiering eenzijdig in te trekken. “Dat is een behoorlijke domper,” zegt operationeel topman Maarten Stienen. “Meer internationaal treinverkeer vormt een belangrijke voorwaarde voor het succesvol vervangen van het vliegtuig door de trein op korte afstanden. Het is ook belangrijk voor het stimuleren van onze reizigers, nationaal en internationaal, om met de trein naar Schiphol te komen om daar over te stappen op een verre vlucht.”
Dat was ook wat dezelfde bewindslieden die nu de financiering opzeggen, tot nu toe volhielden. Schiphol ziet die plannen nu in het water vallen. “De doortrekking van de Noord/Zuidlijn is niet alleen belangrijk voor de regionale bereikbaarheid,” zegt een woordvoerder van de luchthaven, “maar ook landelijk en internationaal. Dat is belangrijk voor de mensen die op Schiphol werken en voor alle reizigers die op de luchthaven moeten zijn.”
“Wij willen, ook vanuit duurzaamheid, ruimte bieden aan alle vervoersvormen en internationale treinreizen naar bestemmingen binnen 750 kilometer aantrekkelijker maken, als vervanging voor en en aanvulling op vluchten.” Luchtvaartminister Mark Harbers legde 27 juni, net voor de kabinetsval, tegen de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat bovendien nadrukkelijk een relatie met zijn krimpplannen voor de luchthaven.
- Kabinet zet vooral in op onderhoud en schrapt de verlenging van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Redactiefoto.