Noord-Brabant, Regiovervoer Midden-Brabant en de gemeenten Loon op Zand, Dongen en Waalwijk startten pilot met Bravoflex
Het openbaar vervoer in Loon op Zand, Dongen en Waalwijk wordt sinds maandag aangevuld met Bravoflex. Dat is een flexibele vervoersservice op afroep die alle dagen van de week beschikbaar is. Naast drukke ov-verbindingen zijn er in dunbevolkte gebieden ook haltes waar de bus wat minder vaak komt. Of plekken waar de bushalte (te) ver weg is. Voor die locaties starten de provincie Noord-Brabant, Regiovervoer Midden-Brabant en de gemeenten Loon op Zand, Dongen en Waalwijk deze maandag 18 september een pilot met Bravoflex.
Bravoflex is de extra vervoerservice op afroep, zonder vaste route of dienstregeling. Wie Bravoflex bestelt, wordt vanaf een halte naar keuze naar een van de zes OV-overstaphaltes gebracht. Dit is een bushalte of treinstation met een goede aansluiting op het reguliere OV. Reizigers kunnen hiermee alle dagen van de week én in de avonduren van een reguliere halte in de buurt naar het dichtstbijzijnde OV-overstaphalte reizen, en weer terug. Een rit is gemakkelijk te reserveren met de speciale Bravoflex app. Reizigers bepalen zelf hoe laat en bij welke halte ze worden opgehaald. Reizigers zonder app kunnen hun rit telefonisch boeken. Voor Bravoflex worden ook drie extra haltes toegevoegd op plekken waar nu geen openbaar vervoer rijdt. Het industrieterrein Tichelrijt in Dongen krijgt twee haltes: aan de Steenstraat (bij het AVIA-tankstation) en De Hak (bij gemeentewerf De Coolhof). Daarmee kunnen reizigers voortaan van en naar bushalte Middellaan in Dongen en het NS station in Rijen reizen. De Moer heeft met de extra Bravoflex-halte aan de Zijstraat, nabij de kerk, een verbinding met het busstation in Loon op Zand en de bushalte Middellaan in Dongen.
“Voor Bravoflex zetten we dezelfde busjes in als die nu al rondrijden voor bijvoorbeeld het WMO-vervoer in de regio”, zegt gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders. “Een slimme combinatie dus, die helpt om Brabant nog beter bereikbaar te maken. We voegen eigenlijk een extra ingrediënt toe om op alle dagen van de week van A naar B te komen. Dat past ook helemaal in onze visie op gedeelde mobiliteit. We hopen dat reizigers in de regio Bravoflex vanaf vandaag goed weten te vinden.”
De kosten bestaan uit een opstap- en kilometertarief. De ritprijs wordt berekend aan de hand van de kortste route van A naar B. Dus ook wanneer de chauffeur omrijdt vanwege een omleiding of om een andere reiziger op te halen, betalen reizigers toch de prijs van de kortste route.
De pilot met Bravoflex in deze regio is een samenwerking van provincie Noord-Brabant, Regiovervoer Midden-Brabant en de drie gemeenten. Dit wordt uitgevoerd door Transdev. De pilot loopt tot eind 2024 en wordt dan geëvalueerd. Ook in andere regio’s in Noord-Brabant is al geëxperimenteerd met deze flexibele vervoerservice. Op dit moment rijdt Bravoflex ook in Bergen op Zoom, Moerdijk, Halderberge, Drimmelen en Altena.
- Noord-Brabant, Regiovervoer Midden-Brabant en de gemeenten Loon op Zand, Dongen en Waalwijk startten pilot met Bravoflex. Foto Provincie Noord-Brabant.