Onrust over ontbreken uitzonderingspositie voor taxicentrales in ontwerp EU platformwerkrichtlijn
Gregor Beiner, voorzitter van de Europese lobbygroep Taxis4SmartMobility (T4SM), en Raluca Marian van de International Road Transport Union, hebben in een gezamenlijk schrijven (‘Oproep tot actie’) aan de leden van het Europees Parlement, gewaarschuwd voor de negatieve aspecten die het niet-uitsluiten van de taxisector – met name de taxicentrales waarbij zelfstandige taxiondernemers zijn aangesloten – van de ontwerp-platformwerkrichtlijn zou hebben voor de bedrijfstak taxi in de EU.
Het Europees Parlement deed de aanbeveling om de taxisector uit te sluiten, maar in het voorstel dat nu op tafel ligt, is van die aanbeveling weinig meer over. De drie Europese instellingen voeren nu intensief tripartiet overleg over de definitieve vorm van de platformwerk-richtlijn, waarbij de partijen momenteel nog lijnrecht tegenover elkaar staan.
T4SM’s Beiner neemt begin oktober deel aan de ‘Urban Mobility Days’ van EU’s DG MOVE, die in Sevilla ondermeer deelmobiliteit op de agenda hebben. Hij licht de mogelijkheden toe deelmobiliteit te integreren in het bestaande stedelijke vervoerssysteem, met daarbij een belangrijke rol voor de taxisector.
Dit schreven Beiner en Marian aan de leden van het Europees Parlement:
“OPROEP TOT ACTIE: Behoud het werk van taxichauffeurs.
Geacht lid van het Europees Parlement, wij sturen u deze brief om uw aandacht te vestigen op de ernstige risico’s die het voorstel van de Commissie ter verbetering van de arbeidsomstandigheden van platformwerkers met zich meebrengt voor de taxisector. Zoals bleek tijdens onze talrijke ontmoetingen met Europarlementariërs en vertegenwoordigers van de lidstaten, is het duidelijk dat taxi’s niet het doelwit zouden moeten zijn van deze richtlijn en dat zij daarom ook niet door deze richtlijn zouden mogen worden beïnvloed. Omdat er enige onduidelijkheid is in de huidige formulering, zou een duidelijke uitsluiting van de taxisector de beste oplossing zijn.
In vele steden in Europa, vertegenwoordigt het aanhouden van taxi’s op straat het overgrote deel van de taxiboekingen, zelfs wanneer taxichauffeurs samenwerken met taxicentrales op een niet-exclusieve basis. Een brede toepassing van de richtlijn zou negatieve consequenties hebben voor de taximarkt. Wanneer chauffeurs werknemers van taxicentrales zouden moeten worden, zouden ze hiervoor op exclusieve basis moeten werken, waardoor het taxiaanbod bij ziekenhuizen, treinstations en luchthaven zou worden verminderd.
Taxis4SmartMobility (T4SM) en de International Road Transport Union (IRU) verwelkomen het voorstel van de Commissie om de juridische leemte op te vullen die door mondiale digitale platforms is gecreëerd en om platformwerkers de arbeidsrechten te garanderen waar zij recht op hebben. De huidige tekst dreigt echter ernstige gevolgen te hebben voor het concept van stedelijke mobiliteit in zijn geheel, waardoor toch al kwetsbare consumenten achterblijven.
T4SM en IRU zijn van mening dat dit betekent dat indien we adequate sociale bescherming voor iedereen willen garanderen en een veilige en duurzame samenleving mogelijk willen maken in een mobiliteitskader voor alle Europese burgers op lokaal niveau, een evenwichtige en gerichte benadering van de richtlijn platformwerk noodzakelijk is.
Daarom roepen wij het Europees Parlement op om:
- De definitie van digitale arbeidsplatforms (DLP’s) te verscherpen om een one-size-fits-all aanpak te vermijden. Meer specifiek pleiten wij voor verduidelijking en uitsluiting van de taxisector van de definitie van DLP’s. Dit kan worden bereikt door de taxisector specifiek uit te sluiten en/of kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) uit te sluiten. KMO’s vallen buiten het toepassingsgebied van de richtlijn, aangezien de meeste taxicentrales KMO’s zijn. Het MKB is de ruggengraat van de EU economie, die waarde toevoegt in elke sector. Vanwege hun economische omvang zijn kleine en middelgrote ondernemingen doorgaans minder bedreven in het omgaan met de complexiteit van buitensporige regelgeving en zijn daarom niet in staat om te gaan met de groeiende nalevingskosten.
Bovendien verzorgen taxi’s een openbare dienst met beschikbaarheidsplicht op straat. Veel klanten zouden zijn uitgesloten als direct gevolg van het huidige voorstel, omdat het straattaxiwerk zou worden verminderd. Dit zou resulteren in het einde van taxi als openbare dienst zoals we die nu kennen.
- Verduidelijk de criteria die werkgelegenheid vaststellen. De tekst, zoals hij nu is opgesteld, zet vraagtekens bij de historische ‘bemiddelingsberoepen’, zoals taxi reserveringscentra, waarvan de contractuele voorwaarden gebaseerd zijn op de nationale arbeidswetten. De lidstaten en de nationale sociale partners zijn bevoegd voor zaken die te maken hebben met arbeidsvoorwaarden die zijn gebaseerd op hun sociale model.
Wat de taxisector succesvol maakt, is haar aanpassingsvermogen aan de nationale en lokale realiteit. Omdat taxi’s niet over de grenzen heen functioneren, hebben ze zich ontwikkeld in overeenstemming met elke unieke cultuur om zich aan te passen aan de behoeften van elke klant. Zoals ook breed overeengekomen in de Commissie TRAN met de goedkeuring van compromisamendement 9, waarbij de regelgeving op lokaal niveau blijft, stelt het steden en landen in staat om lokaal het beste om te gaan met bestaande en opkomende uitdagingen, en stelt hen in staat deze aan te pakken en te voordeel halen uit de beschikbare infrastructuur om de levering van de beste diensten aan de burgers te garanderen.
Onze uitdaging is om een innovatief economisch model te blijven bieden, dat in staat is te concurreren met grote multinationals, duurzaam is en hoge kwaliteitsnormen garandeert op het gebied van efficiëntie, stiptheid en veiligheid. Taxi’s vormen al tientallen jaren een onlosmakelijk onderdeel van het dagelijkse leven in Europa en spelen een centrale rol in het openbaar vervoer dat mobiliteit garandeert voor iedereen, inclusief leerlingen, ouderen, toeristen, pendelaars en mensen met speciale behoeften. Zij hebben altijd een sleutelrol gespeeld bij het aanbieden van een essentiële openbaarvervoerdienst in steden, maar ook in voorstedelijke en landelijke gebieden.
Wij roepen het Europees Parlement op om rekening te houden met onze zorgen en ervoor te zorgen dat de taxisector niet valt onder het toepassingsgebied van de richtlijn. Wij rekenen erop dat u deze aanbevelingen omarmt en zorgt voor een veilige, efficiënte en duurzame toekomst voor de taxisector.
- Onrust over ontbreken uitzonderingspositie voor taxicentrales in ontwerp EU’s platformwerkrichtlijn. Redactiefoto.