Privé-busbedrijven kiezen voor eigen opleidingen om tekort aan chauffeurs aan te pakken: Keolis sleept als eerste in België de officiële erkenning in de wacht
In totaal staan er over het hele land zo’n 2.500 vacatures open voor buschauffeurs, aldus cijfers van de Federatie van Belgische Autobus- en Autocarbedrijven (FBAA) in combinatie met de cijfers van de openbare vervoersbedrijven. De Lijn zoekt 300 chauffeurs, de TEC 500 en de Brusselse MIVB 250.
Voor privé-busbedrijven gaat het om 1.535 vacatures. Daarom bieden steeds meer privé-busbedrijven zelf gratis rijopleidingen aan in combinatie met een vast contract. Keolis, de internationale mobiliteitsspeler en het grootste bus- en autocarbedrijf in België, is de eerste privé-busmaatschappij in België die inmiddels een officiële erkenning als rijschool heeft. “Als je kijkt naar de situatie in België, is het chauffeurstekort vooral in Vlaanderen erg nijpend. De uitdagingen in de sector van het personenvervoer zijn enorm, dus moeten we als private speler zo flexibel en creatief mogelijk aan de slag gaan om mensen aan te werven”, vertelt Katleen Saenen, recruitment manager voor Keolis Belgium Het Laatste Nieuws.
Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters juicht initiatieven van private busmaatschappijen dan ook toe. Tijdens haar bezoek aan Keolis Landen kreeg de minister uitleg over de werking van het opleidingscentrum en de erkende rijschool, en hoe hen dit helpt om nieuwe buschauffeurs sneller op de baan te krijgen. “We zijn blij dat private busmaatschappijen zoals Keolis Belgium ook hun schouders zetten onder verschillende initiatieven om het beroep als buschauffeur toegankelijker, aantrekkelijker en sneller mogelijk te maken. Alleen zo kunnen we samen deze uitdagende mobiliteitspuzzel leggen. Daarnaast ben ik er grote voorstander van om het systeem van flexi-jobs verder uit te breiden, ook naar de bussector. Uiteraard moet men hier aan alle voorwaarden voldoen, want ook hier primeert de verkeersveiligheid”.
Wie een rijbewijs D wil behalen, legt daarvoor een opleidingstraject af. Na een theoretisch examen en het ontvangen van een voorlopig rijbewijs, moet de kandidaat minstens een maand rijlessen nemen om tot slot een praktijkexamen af te leggen. De opleidingsmomenten bij erkende rijscholen zitten vaak al volgeboekt voor een langere termijn. Daarom begeleiden én bekostigen steeds meer private busmaatschappijen, zoals Keolis Belgium, kandidaten zelf in het volledige traject. Keolis Belgium zoekt op dit moment zelf 142 chauffeurs en ondervindt dat een eigen opleiding hen daarmee helpt.
“We voorzien onze kandidaten in alles: theorieboeken, testen, 20 uur praktijkopleiding… Zelfs het examen plannen we in en betalen we éénmalig volledig terug. We stellen alleen als voorwaarde dat de chauffeurs een periode bij ons blijven werken, wat de kandidaten er met plezier bij nemen. Geplande opleidingen zijn ook gelinkt aan concrete openstaande vacatures. Werkzekerheid is dus gegarandeerd. Met deze aanpak kunnen we op z’n snelst in drie maanden tijd nieuwe buschauffeurs klaarstomen én inzetten. Het is dus de ideale werking. We leren van meet af aan onze toekomstige collega’s kennen. De chauffeurs voelen zich vanaf de eerste dag van de opleiding een werknemer van Keolis”, vervolgt John Thijs, directeur van rijschool Keolis Drivers Academy in Het Laatste Nieuws.
- Privé-busbedrijven kiezen voor eigen opleidingen om tekort aan chauffeurs aan te pakken: Keolis sleept als eerste in België de officiële erkenning in de wacht. Illustratie Keolis.