Opmerkelijke samenwerking tussen Uber en taxibedrijven, ditmaal in Los Angeles en omgeving
Hoewel Uber Technologies en een zestal taxibedrijven in en om Los Angeles al langere tijd in gesprek waren over samenwerking, werd pas afgelopen dinsdag, 26 september, bekend dat Los Angeles Yellow Cab en de vijf dochterbedrijven in Los Angeles en omgeving, gaan samenwerken. Doel is het aantal taxi’s op de Uber-app te verhogen om meer ritten van het ridehailingbedrijf uit te kunnen voeren en voor de taxibedrijven om het ingezakte nachtwerk in de regio Los Angeles weer op een aanvaardbaar peil te brengen.
In de VS is dit de derde lokale samenwerking tussen Uber en taxibedrijven, na New York City en San Francisco. In Europa en Azië bestaan al meerdere van deze samenwerkingsprojecten. De laatste tijd zijn, onder invloed van het Uber-management onder aanvoering van Dara Khosrowshahi, in de VS de scherpe kantjes wat verdwenen uit de contacten tussen de taxisector en de ridehailing-gigant.
De 1.200 taxi’s van Los Angeles Yellow Cab, San Diego Yellow Cab, California Yellow Cab, Long Beach Yellow Cab, Fiesta Taxi Cooperative und United Checker Cab ontvangen sinds dinsdag ritten via de Uber-App. Uber breidt het aantal beschikbare wagens met 1.200 uit.
Na de pandemie kon Uber zijn marktaandeel in de VS en met name in Californië sterk uitbreiden, terwijl vooral in het nachtwerk bij de taxi’s het aantal taxiritten sterk terugliep vanwege een tekort aan chauffeurs na de pandemie en omdat reizigers de Uber-app prefereerden.
Uber-gebruikers die nu via UberX een rit bestellen, krijgen mogelijk een taxi toegewezen. Wanneer ze deze afwijzen, krijgen ze een Uber-voertuig. Voor deze ritten gelden Uber-X tarieven. Inmiddels liggen de Uber- en taxitarieven in Los Angeles niet meer zo ver uit elkaar. “Wij gaan er van uit dat deze samenwerking in de verdere post-pandemie periode positief op onze chauffeurs zal uitwerken,” stelde William ‘Bill’ Rouse, CEO van Los Angeles Yellow Cab.
“We hebben lange tijd nagedacht over manieren waarop we de chauffeurs meer werk konden bezorgen en hoe we de economische kant van de taxisector in LA konden bijsturen. Maar de komst van Uber heeft de taxisector in Los Angeles gedecimeerd. Voor Covid reden we nog met 1.700 taxi’s in Los Angeles (bijna 4 miljoen inwoners – red.), maar onze verwoede pogingen om het aantal taxi’s uit te breiden en meer in verhouding te brengen met het groeiende aantal inwoners, werden steeds door de lokale vergunningverlener tegengewerkt, terwijl er nu meer Ubers dan taxi’s zijn.”
De kritiek van sommige (vooral Europese) taxiondernemers op de samenwerking met Uber, steekt Rouse. “Geloof me, als we het op een andere manier hadden kunnen doen, hadden we dat zeker gedaan, maar ik geloof dat dit zeker een win-winsituatie is, zeker voor ons nachtwerk. Het is de ‘best of both worlds’. Jarenlang hebben we bij de vergunningverleners aangedrongen op een gelijk speelveld tussen Uber en de taxisector, maar daar wilden ze nooit naar luisteren. Wij moeten nog steeds aan meer regels voldoen dan Uber. Maar zo langzamerhand worden wij ook bevrijd van regels, zoals de vaste taxikleur, de diverse vergunningsstickers op de taxi’s en mogen we vaste ritprijzen toepassen.”
- William ‘Bill’ Rouse, CEO van Los Angeles Yellow Cab: “Wij gaan er van uit dat deze samenwerking positief voor onze chauffeurs zal uitwerken.” Redactiefoto.