Amsterdam wil de strijd aanbinden met oneerlijke concurrentie door platformbedrijven
De gemeente Amsterdam wil lokale ondernemers beschermen tegen oneerlijke concurrentie van platformbedrijven. Dat aldus een nieuwe beleidsvisie op de lokale economie, waar de gemeente de komende vier jaar ruim €23 mln voor uittrekt. Ook wil PvdA-wethouder Sofyan Mbarki (Economische Zaken) de economische groei eerlijker gaan verdelen over de stad. Het Amsterdamse MKB moet ‘weerbaarder’ worden gemaakt tegen ‘de doorgeslagen marktwerking’ en met name tegen de ‘uitwassen van de platformeconomie’. Mbarki: “De marktwerking is nu vaak niet eerlijk. Lokale ondernemers betalen netjes belasting en platformbedrijven nagenoeg niet.” Het is volgens hem moeilijk concurreren tegen durfkapitaal, monopolies en goedkope arbeid van platformbedrijven als Uber en Just Eat Takeaway.
Lokale ondernemers zijn van groot belang voor de stad en haar inwoners, zegt de wethouder die onder meer Economische Zaken in zijn portefeuille heeft. Om te voorkomen dat zij ten onder gaan, gaat de gemeente de komende jaren experimenten in gang zetten met coöperaties van lokale ondernemers. Bijvoorbeeld een coöperatie voor bezorgers, voor bedrijfsruimtes of taxichauffeurs. “Ik heb in New York gezien dat de chauffeurs een eigen taxicoöperatie hebben ontwikkeld”, zegt Mbarki. “Daar betalen de chauffeurs vele malen minder aan het platform dan bij Uber.”
Mbarki denkt dat samenwerkingsinitiatieven nodig zijn om het Amsterdamse mkb te beschermen. “Het wringt al heel lang. Dat zie je terug in de taxibranche, waar de chauffeurs worden geleefd door een algoritme. En in de horeca worden ondernemers bijna gedwongen om mee te doen aan bezorgplatforms. Voor de consument is zo’n dienst misschien goedkoop, maar die is natuurlijk niet gratis. De lokale ondernemer betaalt de rekening.”
Amsterdam gaat bovendien de lobby naar Den Haag en Brussel intensiveren voor aanvullende wetgeving. Dat is volgens Mbarki nodig om marktwerking te corrigeren, belastingontwijking tegen te gaan en arbeidsvoorwaarden in de platformeconomie te verbeteren. Zo moet een einde komen aan schijnzelfstandigheid bij platformbedrijven, waarbij zzp’ers het werk doen van mensen in loondienst.
Mbarki vindt niet dat de gemeente hiermee te veel in de vrije markt ingrijpt. “De overheid moet keuzes maken”, zegt hij. “Daar zijn we voor. We hebben nu genoeg gezien om te weten wat er moet gebeuren.” In een eerste reactie van Hedy Borreman, directeur van de Taxi Centrale Amsterdam, stelt ze “dat de gemeente het in de taxisector beter aan de markt kan overlaten.”
- Een gemeentelijk taxiplatform? Amsterdam wil de strijd aanbinden met oneerlijke concurrentie door platformbedrijven. Redactiefoto.