Zo’n 2.480 taxichauffeurs in Frankrijk klagen Uber voor meer dan 455 miljoen euro aan wegens oneerlijke concurrentie
Zo’n 2.480 taxichauffeurs begonnen afgelopen vrijdag in Parijs een nieuwe ronde van hun juridische strijd tegen Uber. Ze beschuldigen de Amerikaanse gigant van oneerlijke concurrentie en eisen een schadevergoeding van ongeveer 455 miljoen euro – om precies te zijn: 455,983,634.50 euro. Tenminste 300 chauffeurs moesten vrijdag voor de eerste zitting aanwezig zijn in de rechtbank.
In de twaalf jaar sinds het actief werd in Frankrijk, heeft Uber te maken gekregen met een groot aantal judidische uitdagingen. Deze laatste rechtszaak tegen Uber BV, die drie jaar geleden aanhangig werd gemaakt, wordt gevoerd door zo’n 8% van de Franse taxichauffeurs die worden gesteund door verenigingen en vakbonden. De Franse chauffeurs zijn de actie gestart naar aanleiding van een eerdere beslissing van het hof van cassatie van 4 maart 2020 waarin het bestaan van een fictieve relatie tussen het Uber-platform en een van zijn voormalige chauffeurs als zelfstandige werd erkend. Er was wel degelijk sprake van een gezags- en controlerende relatie tussen het platform en de chauffeur.
De rechtbank oordeelde destijds dat de chauffeur een arbeidsovereenkomst had met het platform en daarmee niet de status van freelancer had. “Door te weigeren de Franse arbeids- en belastingwetgeving toe te passen, concurreert Uber op een oneerlijke wijze,” volgens de vertegenwoordiging van de taxichauffeurs. De taxichauffeurs voegden er bij monde van advocaat Cedric Dubucq, aan toe dat ze “van plan zijn aan te tonen dat Uber een systeem heeft opgezet waarin illegaliteit als werkingsprincipe is vastgesteld, een systeem waarin overtreding van de wet wordt gebruikt als een manier om de markt te vertrappen, ten koste van de concurrentie.”
De chauffeurs menen elk jaar 9.300 aan inkomsten te moeten missen en willen daarvoor schadevergoeding en rente van Uber, die de actie ongegrond en “anachronistisch” noemt. “Tegenwoordig gebruiken ruim 35.000 VTC (huurauto)- en taxichauffeurs onze app om inkomsten te genereren. Deze actie druist in tegen de belangen van een hele sector en chauffeurs die onafhankelijk willen blijven”, aldus een woordvoerster van Uber. Volgens Uber vraagt hooguit 1% van de chauffeurs herziening van hun relatie met de app aan, waarvan 60% niet succesvol is. Echter, in vrijwel alle zaken die het hof van beroep bereiken, zijn de chauffeurs succesvol in de herziening van hun werkrelatie met Uber.
In een andere rechtszaak beval het Parijse Hof van Beroep eerder deze maand Uber om 149 taxichauffeurs te compenseren wegens oneerlijke concurrentie die verband hield met de activiteit van de voormalige app UberPop.
- Zo’n 2.480 taxichauffeurs in Frankrijk klagen Uber aan wegens oneerlijke concurrentie. Redactiefoto.