Wensen Rover voor NS-contract door Kamer overgenomen
De wens van Rover om scherpere eisen te stellen aan NS, is door de Tweede Kamer overgenomen. Een groot aantal aangenomen moties dwingt de staatssecretaris om flinke aanpassingen te doen aan het contract met NS dat per 2025 ingaat. Hiermee worden veel concrete voorstellen die Rover aan de Kamerleden heeft gepresenteerd in uitvoering gebracht.
Rover heeft flink gelobbyd om de nodige verbeteringen in het nieuwe contract met NS doorgevoerd te krijgen. Met succes, is de conclusie bij de reizigersorganisatie: de Kamerleden gaan niet akkoord met de versie van het contract zoals dit tot nu toe op tafel lag. Allereerst wordt er voorlopig een streep gezet door de omstreden spitsheffing. NS moet nu eerst een onafhankelijk onderzoek laten doen naar een betere spreiding van treinreizigers in de spits waarbij ook wordt gekeken naar maatregelen waarbij de tarieven niet worden aangepast. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan mag NS in de toekomst alleen alsnog een spitsheffing invoeren indien de Tweede Kamer daar mee instemt.
Ook andere wensen van Rover zijn door de Tweede Kamer overgenomen. Zo wil de Kamer dat scherpere eisen worden gesteld aan de NS-dienstregeling in onder meer de weekenden en avonden. Er moeten meer treinen komen tussen Zwolle, Groningen en Leeuwarden. Er moeten voor 1 april ook afspraken komen over het invoeren van één keer in- en uitchecken op het spoor, het schrappen van het dubbel opstaptarief en het gratis reizen van kinderen. Verder moet onderzocht worden of scholieren korting kunnen krijgen op abonnementen, moet de overheid zelf nieuwe tariefsoorten kunnen voorstellen en moet de reiziger straks de eerste 24 uur gratis een fiets kunnen stallen.
Ook wil de Kamer de eisen aan de prestaties van NS, bijvoorbeeld op het gebied van op tijd rijden, aanscherpen. Naar wens van Rover kan NS straks niet langer slecht presenterende lijnen wegwerken in een landelijk gemiddelde: er wordt straks wat betreft de Tweede Kamer echt per lijn gekeken naar de prestaties. Hierbij wil de Kamer voor de Intercity Brussel geen tal van uitzonderingen: voor deze trein moeten de eisen gelijk worden aan die van de binnenlandse treinen.
Rover is blij dat de Kamerleden geluisterd hebben naar de wensen van de reiziger. Later dit jaar moet duidelijk worden hoe de staatssecretaris dit vertaald in de concessie. Op de Rover-website staat een overzicht van de aangenomen moties en wat dit betekent voor de reiziger:
- Wensen Rover voor NS-contract door Kamer overgenomen. Redactiefoto.