Eerste elektrische Volvo Bus 12m 7900E in De Lijn-versie voor Demuynck & Vansteelandt
Volvo Bus Belgium leverde vorige week vrijdag de eerste elektrische 12-m Volvo 7900E autobus in ‘De Lijn’ specificaties aan Demuynck & Vansteelandt NV op het nieuwe bedrijventerrein De Pluim bij Nebim Zwevegem. Demuynck & Vansteelandt (Bus.be), verhuisde recent naar hun nieuwe gebouwen op dat bedrijventerrein, rechtover Volvo dealer Nebim Zwevegem. Nebim Groep is een officiële Volvo truck en bus dealer met 4 vestigingen in Belgie en 3 in Nederland. Hun carrosserie afdeling in Gent is zeer goed ingericht om complete bussen te herstellen en te spuiten.
De nieuwe locatie stelt hen in gelegenheid om hun infrastructuur helemaal voor te bereiden op de electrificatie van hun busvloot. Voor Demuynck & Vansteelandt is het de eerste volledig elektrische bus in hun vloot bestaande uit een 15-tal lijnbussen.
Specialiseren en diversifiëren. De twee trendwoorden lijken wel elkaars tegenpolen, maar beide houden grote troeven in zich. En net daarom koos Demuynck & Vansteelandt voor beiden. Het bedrijf specialiseerde zich van bij het ontstaan in de jaren ‘40 in personenvervoer. De oorspronkelijke uitvalsbasis was Bellegem, centraal tussen Kortrijk, Doornik en Moeskroen.
Van daaruit ontplooiden zich 3 hoofdactiviteiten binnen de sector van het personenvervoer, waarbinnen zij nog steeds actief zijn: betrouwbaar personenvervoer op maat, regelmatige vervoersopdrachten en private partner van de Vlaamse Vervoersmaatschappij, De Lijn.
Deze eerste elektrische 12-m Volvo 7900E met ‘De Lijn’ specificaties maakte in het voorjaar een roadtour door Vlaanderen en kreeg overal veel bijval. De bussen zijn zeer geliefd door hun chauffeurs omwille van het comfort van de bestuurderspost. De 12-m versie heeft 36+4 zitplaatsen en een totale capaciteit, in functie van het aantal batterijpakketten, van minimaal 78 passagiers. Hij is uitgerust met een centrale motor van 200 kW.
Volvo gebruikt Lithium Ion batterijen van het type NCA met een maximale bruto capaciteit van 470 kWh op de 12m variant en de gelede. Bij CCS laden heeft de klant de keuze tussen “Maximum Range” en “Constant Energy Commitment”. Bij deze laatste optie garandeert Volvo een vaste energiecapaciteit over de gehele duur van het contract zodat er bij het plannen van de ritten geen rekening moet gehouden worden met de leeftijd van de batterijen. DC laden kan via CCS2 tot 150kW, de CCS-stekker zit standaard achter de frontklep maar kan optioneel ook boven het rechter voorwiel of helemaal achteraan rechts geplaatst worden.
De bussen zijn uitgerust met tal van veiligheidssystemen: geofencing met “Safety Zones” van Volvo Connect™. Acoustic Vehicle Alerting System, Side Detection System, Pedestrian and Cyclist Detection System zijn standaard op de De Lijn variante. Alle stoelen kunnen, indien de klant dit wenst, ook uitgerust worden met veiligheidsgordels. Verder kunnen de bussen uitgerust worden met cameraspiegels en een achteruitrijcamera.
• Eerste elektrische Volvo Bus 12m 7900E in De Lijn-versie voor Demuynck & Vansteelandt. V.l.n.r.: Geert Dewulf (Vestigingsleider Nebim Zwevegem), Xavier Vansteelandt (Ged. Bestuurder Demuynck & Vansteelandt), Hans Pattijn (Director Volvo Bus Belgium), Reginald Malfroot (Directeur Nebim België), Frans de Béthune (Fleet Operations Engineer Volvo Bus Belgium), Luc Dermul (Product Manager Volvo Bus Belux). Foto Volvo Bus Belgium.