Touringcarchauffeurs winnen: parlementaire commissie steunt aparte rij- en rusttijdenregels in EU-toerisme
De Commissie vervoer en toerisme van het Europees Parlement (TRAN) heeft vandaag de compromisamendementen aangenomen die zijn ingediend door de hoofdrapporteur over de rij- en rusttijdenregels voor touringcarchauffeurs.
TRAN, de leidende commissie van het dossier, heeft vóór de compromisamendementen gestemd die zijn ingediend door de rapporteur die toezicht houdt op het dossier, waardoor eindelijk de deur wordt geopend voor regels die zijn ontworpen voor het beroep van touringcarchauffeur.
Met de voorgestelde wijzigingen kunnen chauffeurs van touringcarchauffeurs, in aanvulling op de huidige regels, hun pauze van 45 minuten opsplitsen in twee pauzes van minimaal 15 minuten. Bij reizen van zes dagen of langer kunnen touringcarchauffeurs één keer per rit hun reis nog een uur voortzetten en daarna de pauze recupereren. Ze zullen ook langere nationale tochten van maximaal 12 dagen kunnen rijden, momenteel alleen mogelijk voor internationale reizen.
Raluca Marian (IRU) zei: “Dit is een grote overwinning voor de toeristische sector van de EU. Belangrijker nog is dat het een grote overwinning is voor touringcarchauffeurs, die eindelijk regels krijgen die bedoeld zijn voor de specifieke kenmerken van hun beroep, en niet die van hun collega-vrachtwagenchauffeurs, zoals momenteel het geval is.
“Het is nu de taak van de plenaire vergadering, en later van de officiële triloog met de Raad, om ervoor te zorgen dat chauffeurs van touringcars de keuze krijgen om hun pauzes te organiseren op basis van de aard van hun werk en de behoeften van hun passagiers, waarbij de veiligheid voorop staat.”
“Behalve de schade die wordt toegebracht aan het welzijn van touringcarchauffeurs, remmen de huidige regels de Europese toeristische sector, waardoor de veiligste en meest milieuvriendelijke vorm van collectief passagiersvervoer niet kan floreren”, voegde ze eraan toe.
TRAN heeft ook voorgesteld om controledocumenten te digitaliseren en op te slaan op een meertalige website, die door de Europese Commissie zal worden gecreëerd, en die beschikbaar zal worden gesteld voor controles langs de weg. De Commissie wordt ook verzocht de mogelijkheid te onderzoeken om de meertalige website te integreren als onderdeel van het Informatiesysteem voor de interne markt (IMI), waardoor de uitwisseling van informatie verder wordt vergemakkelijkt.
De volgende wetgevende stap in de parlementaire procedure is een stemming in de plenaire vergadering in december. “Het dossier van de touringcarchauffeurs moet dit jaar in het Parlement en de Raad worden afgerond, waardoor de institutionele triloogonderhandelingen eind februari kunnen worden afgerond en de wet al in 2024 in werking kan treden. Touringcarchauffeurs kunnen niet langer wachten. Ze verdienen regels die zijn ontworpen voor hun werk. Het is het absolute minimum”, besluit Raluca Marian.
- Touringcarchauffeurs winnen: parlementaire commissie steunt aparte rij- en rusttijdenregels in EU-toerisme. Foto IRU.