Aanvankelijk een mysterie, ‘Heuro’ dat Groningen-Parijs en Amsterdam-Londen wil gaan verbinden, blijkt nu spoorbedrijf van de Van den Biggelaars
Getuige een recente opentoegang-aanvraag bij de ACM wil Heuro, dat staat voor high-speed en Euro, eind 2027 starten met Groningen-Parijs (tweemaal daags) en Amsterdam-Londen. Het bedrijf belooft inzet van hogesnelheidstreinen en goedkopere tickets. Achter het nieuwe, in Amsterdam gevestigde bedrijf, zitten Roemer en Maarten van den Biggelaar. De laatste zette ondermeer Planet Internet, The Box en zakenblad Quote op. De beide ondernemers wordem volgens eigen zeggen geadviseerd door voormalige leden van de NS-directie.
Momenteel rijdt alleen Eurostar tussen Parijs en Londen en tussen Amsterdam-Brussel en Londen. “Eigenlijk slaat het nergens op dat er nog zoveel vluchten naar Parijs en Londen gaan”, vertelt Roemer van den Biggelaar het AD. Tussen Amsterdam en Londen gaan er zelfs 55 vliegtuigen per dag. “Die mensen kunnen veel beter de trein nemen. Er ligt een prachtige tunnel met hogesnelheidsspoor onder het Kanaal die nog veel beter gebruikt kan worden.”
Eigenlijk hadden de Van den Biggelaars al eerder plannen. “Mijn vader wilde tien jaar geleden al de concurrentie aan met Thalys met een treinverbinding naar Parijs. Gesprekken met de Franse SNCF liepen echter op niets uit.” Dat bedrijf was zelf aandeelhouder van Thalys en partner van NS. “Waarom zou alleen de Randstad verbonden moeten worden met Londen en Parijs? We denken dat er buiten de Randstad genoeg vraag is.” Sindsdien is de vraag naar internationale treinreizen echter hard gegroeid. Vorig jaar vervoerde Eurostar bijna 15 miljoen passagiers op de trajecten tussen Londen, Parijs en Amsterdam. “Vandaar dat we het nu alsnog gaan proberen”, zegt hij. “Zelf houd ik bovendien mijn hele leven al erg van treinen.” De ondernemers, die zeggen een grondige data-analyse te hebben gedaan, willen volgens de ACM-aanvraag 16 keer heen en terug naar Parijs rijden en 15 keer naar Londen. Ze verwijzen naar de concurrentie tussen Italo en Trenitalia in Italië, waardoor het treingebruik tussen met name Rome en Milaan steeg en de tarieven met 40 procent daalden. Datzelfde effect verwacht Heuro ook op de routes van Nederland naar Parijs en Londen.
Bijkomend voordeel van vertrek uit Groningen (tweemaal per dag): de beschikbaarheid van rangeerterreinen, verzekeren de van den Biggelaars. Ook zou het onderhoud van de hogesnelheidstreinen daar kunnen gebeuren. Over die treinen – als voorbeeld wordt Hitachi’s Frecciarossa 1000 genoemd – is Heuro inmiddels in overleg met treinfabrikanten. Voor de realisatie van de ambitieuze plannen en de aanschaf van tientallen hogesnelheidstreinen zijn honderden miljoenen Euro’s nodig. Van den Biggelaar put ook hier inspiratie uit Italië, waar Italo destijds de eerste 25 hoge snelheidstreinen kon aanschaffen dankzij private financiers. “Wij hebben twee investeringsbedrijven, één uit New York en een ander uit Zwitserland, in de arm genomen. Inmiddels hebben we een eerste investeringsronde gehad en werken we aan de tweede.”
Naast de Van den Biggelaars hebben ook Arriva en Qbuzz aanvragen bij de ACM ingediend voor verbindingen naar Parijs. Het Britse Evolyn en Virgin’s Richard Branson zouden – vanuit het VK – ook naar Parijs willen rijden. En ook Trenitalia en Renfe hebben belangstelling. De vraag is of in de Eurotunnel en op de trajecten daar naartoe voldoende capaciteit beschikbaar is.
- Aanvankelijk een mysterie, ‘Heuro’ dat Groningen-Parijs en – in concurrentie met de Eurostar – Amsterdam-Londen wil gaan rijden, nu spoorbedrijf van de Van den Biggelaars. Foto NS.