IRU ziet gemengde vooruitgang op het gebied van de EU-regels voor rijbewijzen en touringcarchauffeurs
De algemene oriëntatie van de EU Raad zet kleine stappen in de richting van het aanpakken van het chauffeurstekort met de herziening van de rijbewijsregels; van het Europees Parlement wordt beter nieuws verwacht. Tijdens dezelfde bijeenkomst bereikte de Raad een historisch akkoord over de erkenning van specifieke rij- en rusttijdenregels voor chauffeurs van touringcars.
De ministers van Vervoer van de EU hebben de algemene oriëntatie van de Raad van de EU op twee belangrijke terreinen goedgekeurd: rij- en rusttijdenregels voor touringcarchauffeurs en regels voor rijbewijzen. Dit bepaalt het standpunt van de Raad in de aanloop naar de komende onderhandelingen met het Europees Parlement. De resultaten zijn gemengd.
Het voorstel van de Europese Commissie om de regels voor rijbewijzen te herzien, biedt de mogelijkheid om enkele van de belangrijkste obstakels voor het aantrekken van meer talent voor de EU-pool van chauffeurs weg te nemen. De wegvervoersector mist ongeveer 600.000 bus-, touringcar- en vrachtwagenchauffeurs; en de trend is stijgend.
De Raad, de eerste EU-wetgever die zijn standpunt over dit dossier heeft bepaald, erkende in sommige opzichten het potentieel, maar liet verschillende kansen liggen. Een van de opmerkelijke resultaten is dat de Raad het voorstel van de Europese Commissie steunt om begeleid rijden en training voor vrachtwagenchauffeurs (categorieën C en C1) vanaf 17 jaar mogelijk te maken. Dit opent de mogelijkheid voor jonge afgestudeerden van beroepsscholen om veilig rijervaring op te doen onder toezicht van een ervaren chauffeur. Het nadeel is dat de lidstaten verschillende nationale praktijken zullen mogen vaststellen.
IRU’s Raluca Marian zei: “Het standpunt van de Raad is zowel zoet als zuur voor vrachtwagenchauffeurs. Aan de ene kant hebben de meeste lidstaten zich gerealiseerd dat het toestaan van begeleid rijden voor 17-jarigen niet gaat over het verlagen van de minimumleeftijd voor autorijden, zoals sommige organisaties misleidend hebben gepresenteerd. Het helpt alleen maar om jonge schoolverlaters aan te trekken door een vorm van betaalde opleiding in te voeren onder toezicht van ervaren professionele chauffeurs.
“Het zure is dat de Raad deze goede maatregel voor de lidstaten optioneel heeft gemaakt. We zouden dit niveau graag in de hele EU zien, net als voor jonge particuliere automobilisten, aangezien professionele chauffeurs relatief meer opleiding hebben genoten en hun brood verdienen met autorijden, waardoor ze standaard veel veiliger zijn.”
Een andere opmerkelijke prestatie is dat de Raad het voorstel van de Commissie voor een EU-mechanisme voor de erkenning van rijbewijzen uit derde landen heeft omarmd. Momenteel volgt elke lidstaat zijn eigen praktijken.
Marian benadrukt: “Onze sector heeft meer chauffeurs nodig. Hoewel we prioriteit geven aan lokaal talent, waaronder jonge chauffeurs en vrouwen, is de kloof zo groot dat we het tekort niet kunnen overwinnen zonder chauffeurs uit derde landen”.
“We zijn blij dat de Raad heeft ingestemd met een geharmoniseerde EU-praktijk voor de erkenning van buitenlandse professionele rijbewijzen. Zoals de IRU echter herhaaldelijk heeft verklaard, lost dit slechts de helft van het probleem op. Een beroepschauffeur mag in de EU niet autorijden tenzij hij ook beschikt over een erkend Certificaat van Vakbekwaamheid (CPC). Daarom is de Raad er ondanks zijn inspanningen niet in geslaagd het probleem op te lossen”, voegde ze eraan toe.
Helaas heeft de Raad ook de kans gemist om tegemoet te komen aan de behoeften van het collectief personenvervoer, zoals het afschaffen van de willekeurige limiet van 50 kilometer voor professionele bus- en touringcarchauffeurs onder de 21 jaar. “Hoewel er enige vooruitgang is geboekt, ontbreken er belangrijke oplossingen in de algemene aanpak van de Raad. We hopen dat het Europees Parlement een betere versie van de rijbewijsregels naar de trialoogonderhandelingen zal brengen”, besluit Raluca Marian.
De onderhandelingen over Mobiliteitspakket 1 resulteerden in een last-minute deal tussen wetgevers die zich voornamelijk op goederenvervoer concentreerden, waardoor chauffeurs van touringcarchauffeurs rij- en rusttijdenregels kregen die niet geschikt waren voor hun werk.
- IRU ziet gemengde vooruitgang op het gebied van de EU-regels voor rijbewijzen en touringcarchauffeurs. Foto IRU.