Qbuzz in Nederland bestelt 112 elektrische langeafstandsbussen bij Van Hool, terwijl De Lijn onlangs elektrische BYD- stadsbussen kocht: Belgische media vragen zich af waarom
Busbouwer Van Hool heeft een order voor 112 batterijbussen voor het Nederlandse ov-bedrijf Qbuzz binnengehaald. Dat gebeurt een week nadat De Lijn koos voor de Chinese busbouwer BYD. “Qbuzz stelt bijzonder hoge eisen voor de kwaliteit en de uitrusting, om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de reiziger”, zegt Van Hool-woordvoerder Dirk Snauwaert in Trends. Vorig jaar bestelde Qbuzz al 54 e-bussen.
Goed nieuws voor Van Hool. Nadat de Nederlandse vervoersmaatschappij Qbuzz vorig jaar al 54 elektrische bussen had besteld bij de Vlaamse busbouwer uit Koningshooikt, komt daar nog een grote bestelling van 112 batterijbussen bij, de grootste voor de Van Hool A-stadsbus.
Qbuzz gaat de bussen vanaf 15 december dit jaar inzetten in de vervoersregio Zuid-Holland Noord in de provincie Zuid-Holland met steden als Leiden, Gouda en Alphen aan den Rijn. Qbuzz haalde de nieuwe concessie binnen voor die regio, met steden als Leiden, Gouda en Alphen aan den Rijn. De bussen die de Nederlandse maatschappij bestelt, zijn van een nieuw model dat in 2022 door Van Hool werd voorgesteld. De grote batterij met een capaciteit van 578 kilowattuur levert volgens de Belgische busbouwer voldoende energie voor een betrouwbare dienstuitvoering én het klimaatbeheersingssysteem.
Het nieuws zal bijzonder goed onthaald worden bij Van Hool, want het bedrijf kampt al langer met financiële moeilijkheden. Vorig jaar constateerde Trends dat Van Hool al drie opeenvolgende jaren verlies lijdt, waarbij het eigen vermogen aanzienlijk is gedaald, terwijl de bankschulden zijn toegenomen. Maar liefst 65 procent van de werknemers bij het busbedrijf in Lier is momenteel economisch werkloos.
Niet weg te denken bij deze bekendmaking van Van Hool is dat De Lijn vorige week 92 e-bussen bij het Chinese BYD bestelde, wat het het ov-bedrijf op veel kritiek kwam te staan, omdat VDL en Van Hool e-bussen in België produceren. BYD kon offreren op de Europese aanbesteding omdat het vanuit een Europese vestiging opereert en de bussen ook in Europa (Hongarije) in elkaar zet. Eerder bestelde De Lijn in 2021 bussen bij Van Hool en er loopt nog een raamcontract. De komende jaren heeft De Lijn duizenden e-bussen nodig om ten minste in 2035 zijn zero-emissiedoelstelling te halen.
Waarom De Lijn BYD koos en niet Van Hool, op die vraag wil communicatie- en PR-man Dirk Snauwaert niet direct antwoorden. Wel geeft hij aan dat het niet om hetzelfde eisenpakket gaat (stadsbussen voor De Lijn versus langeafstandsbussen voor Qbuzz) en “dat Qbuzz bijzonder hoge eisen stelt voor de kwaliteit en de uitrusting om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de reiziger.” Dat Qbuzz een goede relatie met Van Hool heeft, speelde ook mee. Bovendien: “Op dit moment heeft De Lijn nog geen bestelling geplaatst voor bussen die bedoeld zijn voor langeafstandsritten.”
Personenvervoer-redacteur Geert Van Lierde stelde eerder dat vooral de lage prijs en de levertijd meespeelden bij de keuze voor BYD, maar stelde ook dat veel Europese busbouwers een betere kwaliteit en nazorg bieden. “Ik kan niet zeggen dat er een vervoersmaatschappij is in Europa die zegt dat kwaliteit niet belangrijk is,” zegt Snauwaert. “Ook de prijs en de levertijd zijn voor iedereen belangrijk. Waar wordt dan het belangrijkste verschil gemaakt? Dat is bij de inhoud. Wij kunnen ook standaardbussen leveren, maar we zijn nog sterker als we daar extra inhoud aan kunnen toevoegen, zoals hier het geval is. Dat is de sterkte van Van Hool.”
- Qbuzz in Nederland bestelt 112 elektrische langeafstandsbussen bij Van Hool, terwijl De Lijn onlangs elektrische BYD-stadsbussen (foto) kocht: Belgische media vragen zich af waarom. Foto De Lijn.