Uitgelekt plan: zo wil EBS in tientallen Flevolandse busritten snijden
Tientallen busritten elke werkdag en honderden busritten per week wil busvervoerder EBS vanaf 14 april schrappen. Dat blijkt uit een document dat Omroep Flevoland in handen heeft gekregen. Vakbond CNV en reizigersorganisatie Rover bevestigen dat het gaat om een voorstel van EBS.
Het zijn vooralsnog voorlopige plannen van EBS voor een nieuwe tijdelijke dienstregeling die tot december van dit jaar moet lopen. Vakbonden en belangenverenigingen moeten daar nog hun zegje over doen.
Zo wil EBS wil de net net nieuwe snelle verbinding tussen Urk en Kampen schrappen. Het gaat om Lijn 215 die Urkers in 36 minuten naar Kampen moet brengen. Dat betekent dat Urkers mogelijk weer alleen via Emmeloord naar Kampen kunnen reizen. Die bus doet er een klein uur over.
Inwoners van Nagele en Ens moeten, als de plannen doorgaan, mogelijk ook omreizen.
De afgeschaalde dienstregeling van EBS is nodig om het busvervoer in Flevoland betrouwbaar te maken. De vervoerder nam in december vorig jaar in Flevoland de dienstregeling over (behalve in Almere). Sindsdien vallen er veel ritten uit. De eerste weken van januari zo’n 10 procent.
De belangrijkste oorzaak van de uitval van bussen de afgelopen maand is het personeelstekort. Dat tekort heeft EBS niet zomaar opgelost. Door een dienstregeling te maken die past bij het aantal beschikbare chauffeurs, moet de onregelmatigheid verdwijnen, luidt de gedachte.
Uit het document blijkt dat ook de bereikbaarheid van Bataviastad achteruit gaat. Eerst deden twee buslijnen Bataviastad aan, dat wordt er nu één. Dat komt omdat Lijn 13 tussen Lelystad Centrum en Bataviastad vervalt. Die lijn rijdt nu van maandag tot en met zaterdag, van ’s ochtends vroeg tot het begin van de avond, elk half uur.
De andere lijn die van Harderwijk via Lelystad Centrum naar Bataviastad rijdt en terug, Lijn 207, wordt opgesplitst. Harderwijk – Lelystad Centrum blijft Lijn 207.
Het deel tussen Lelystad Centrum en Bataviastad wordt Lijn 3. Die lijn reed al vaak twee keer per uur, maar gaat nu de hele week elk halfuur rijden. Waarschijnlijk om het wegvallen van Lijn 13 te compenseren. Door de wijziging vervalt de rechtstreekse verbinding tussen Harderwijk en Bataviastad.
Naast de aanpassingen rondom Bataviastad zijn er nog meer wijzigingen in de stadsdienst van Lelystad. Zo wordt Lelystad Haven met het schrappen van Lijn 11 minder snel bereikbaar. Dat komt omdat reizigers alleen nog maar gebruik kunnen maken van Lijn 1 en die doet er 5 minuten langer over. De Lijnen 5 en 8 zouden volgens de plannen een uurdienst worden in de daluren en op zaterdag. Bij Lijn 7 worden in totaal vier ritten geschrapt.
In de opgestelde dienstregeling van EBS valt ook te lezen dat de tijden van Lijn 218, tussen Urk en Lelystad, wijzigen om te zorgen dat die dienst aansluit op de Intercity in Lelystad. Op dit moment komt de bus net te laat aan, waardoor reizigers buiten de spits een halfuur moeten wachten voor ze naar het westen van het land reizen.
In de voorlopige plannen van EBS staat ook dat Lijn 77 tussen Emmeloord en Lemmer wordt aangepast. De bussen rijden daar tussen Emmeloord, Creil en Lemmer. Die zouden alleen nog in de spitsuren rijden. Ook in de vakantie vervallen de ritten. Reizigers kunnen de Regiotaxi nemen of een bus reserveren.
Andere wijzigingen zijn dat de late ritten tussen Zwartsluis en Emmeloord vervallen. Daarnaast worden tussen 10.00 uur en 13.00 uur de tijden van de buslijn 147 tussen Harderwijk en Dronten aangepast, zodat de busdienst beter aansluit op de treinen in Dronten en Harderwijk.
De bus die tussen Lelystad, Emmeloord, Marknesse en Steenwijk na 21.00 uur rijdt, wordt vervangen door een kleinere 8-persoons busje. De snelRRReis tussen Harderwijk, Zeewolde en Almere rijdt overdag in de daluren niet meer elk halfuur, maar één keer per uur.
EBS zegt desgevraagd nog druk bezig te zijn met de nieuwe dienstregeling. De vervoerder wil pas op een later moment inhoudelijk reageren. Wel herhaalt de vervoerder dat het uitgangspunt is om alle routes te blijven bedienen.
Rover laat weten in principe tegen het verder afschalen van de dienstregeling te zijn. Vooral op de veranderingen in Lelystad zijn ze kritisch. “Voor corona had Lelystad een dienstregeling die over het algemeen een kwartierdienst had, tegenwoordig een halfuurdienst en dat gaat in de daluren naar een uurdienst”, zegt Misja Speur van Rover. Lelystad verdient volgens Rover een kwartierdienst.
Wel geeft Rover aan dat de reiziger gebaat is bij een dienstregeling die duidelijk is. “Aan de huidige gatenkaasdienstregeling heeft de reiziger ook niks”. Rover wil dat EBS, naast met een aangepaste dienstregeling, ook met een verbeterplan komt.
- Uitgelekt plan: zo wil EBS in tientallen busritten snijden om de betrouwbaarheid van de bediening te verbeteren. Foto Rrreis.