Demissionair minister Harbers werkt aan richtlijnen voor watertaxi’s op de Wadden
De Hoop schrikt wel van het aantal keren dat er te hard gevaren werd. In de laatste vier maanden van 2023 werden 155 snelheidsoverschrijdingen vastgesteld. “Als het in deze proporties misgaat, dan moeten we daar goed naar kijken. Ik ga de minister hier vragen over stellen.”
Van Suijlekom vindt dat de wet duidelijker moet worden. “Als zich een incident voordoet, moeten watertaxi’s ook snel kunnen varen. Als een snelboot met vierhonderd passagiers dat kan, dan moet een boot met acht mensen met dezelfde apparatuur en bemanning dat ook kunnen.”
Momenteel werkt demissionair minister Mark Harbers aan richtlijnen voor wanneer watertaxi’s wel sneller mogen varen in de nacht, bijvoorbeeld met medisch vervoer of hulp bij calamiteiten. Maar dat is volgens De Hoop niet genoeg.
“Ik vind dat het moet gaan om de bereikbaarheid van de eilanden voor de bewoners, die moet er zijn. Maar dat is hiermee nog niet voldoende geregeld.”
De Hoop doelt op de situatie op Ameland. Doordat de watertaxi ’s nachts niet snel mag varen, vaart hij daar helemaal niet. Daardoor zitten de Amelanders ’s nachts vast op het eiland. Ook als er bijvoorbeeld een familielid op sterven ligt op de vaste wal, kunnen ze er niet naartoe.
In de maritieme wereld bestaat er een aantal mogelijke oplossingen voor het probleem. Van Suijlekom vindt dat er eisen moeten komen voor watertaxi’s. “Er is een zekere mate van kennis vereist en het schip moet uitgerust zijn met specifieke apparatuur.” Wat zijn de mogelijke oplossingen voor de snelvaarproblematiek?
Volgens Omrop Fryslân zijn dat: uitzonderingen vastleggen wanneer wel te hard mag worden gevaren: strengere vaarbevoegdheid met praktijkervaring; verplichte tweede kapitein aan boord van de watertaxi, verplichte radar aan boord; ander handhavingssysteem met AIS-gegevens; watertaxi dezelfde rechten als veerdienst.
Van Suijlekom: “Snel varen in de mist en in het donker, dat kun je niet in je eentje. Als er zich iets afspeelt, dan moet je praten, sturen en kijken tegelijk. Dan gaat het te snel om alles in je eentje te kunnen overzien.”
De Hoop volgt de ontwikkelingen de komende tijd. “Maar we hebben te maken met bedrijven en een minister die in conflict zitten met elkaar. Ze moeten daaruit zien te komen.”
• Demissionair minister Harbers werkt aan richtlijnen voor watertaxi’s op de Wadden. Foto Government.nl