De Londense taxibranche spant een rechtszaak aan tegen Uber voor schadevergoeding
In Australië oordeelde de hoogste rechtbank eerder deze week dat Uber onrechtmatig handelde toen het ‘als piraten’ de Australische markt betrad. Na een rechtszaak van vijf jaar zal Uber aan minstens 8.000 Australische taxi- en huurautochauffeurs het equivalent van 163 miljoen euro aan schadevergoeding moeten betalen. Een soortgelijke rechtszaak is sinds 2021 aan de gang in Londen voor ongeveer 11.000 black cab-chauffeurs.
Taxibedrijven kunnen ook in Brussel schadevergoeding eisen, waar het Brusselse Hof van Beroep oordeelde dat Uber tussen 2015 en 2022 illegaal in de Belgische hoofdstad werkte. Net als in Australië zal Uber zich ook in Londen krachtig verdedigen tegen elke rechtszaak die door Londense taxichauffeurs wordt aangespannen. Soortgelijke rechtszaken, vooral in verband met de ‘piratenjaren’ van Uber, zijn ook in andere landen te verwachten.
De procesfinanciering is zojuist met succes veiliggesteld in de rechtszaak ‘RGL Black Cab V Uber’ (met een interessante afkorting ook wel BULit21 genoemd): in totaal 14,7 miljoen pond (17,14 miljoen euro) voor de proceskosten. Deze rechtszaak, bekend als ‘RGL BULit21’ en geleid door RGL Management, “heeft tot doel de verliezen te verhalen die de Londense taxichauffeurs hebben geleden door de activiteiten van Uber van juni 2012 tot maart 2018 en in een poging om de financiële positie van de eisers te beschermen.”
Naast deze financiering bestaat er een verzekering (ATE) die de juridische kosten van de bijna 11.000 betrokken taxichauffeurs dekt, ongeacht de uitkomst van het juridisch geschil. Beide regelingen zijn nu van kracht en omvatten een verlaging van het winstaandeel van de kredietverstrekker van 30% naar 27,5%, wat een verhoging zou betekenen van de potentiële uitbetaling voor elke taxichauffeur die bij de claim betrokken is.
De vordering van een taxichauffeur kan oplopen tot 25.000 pond (29.158 euro), voordat er kosten in rekening worden gebracht. Dit betekent dat elke chauffeur ongeveer 18.000 pond (ongeveer 20.993 euro) kan ontvangen. Deze rechtszaak zou Uber ongeveer 320.738 miljoen euro aan schadevergoeding kunnen kosten voor de huidige 11.000 taxichauffeurs.
De rechtszaak is aangespannen door het toonaangevende advocatenkantoor Mishcon de Reya. Het advocatenkantoor gaat proberen binnenkort de eerste rechtszaken bij de Hoge Raad aan te spannen. “Chauffeurs die als potentiële eisers aan de criteria voldoen, zullen uitgenodigd blijven om deel te nemen aan de rechtszaak en elke erkende Londense taxichauffeur die tussen juni 2012 en maart 2018 heeft gewerkt, komt in aanmerking. De verwachting is dat de inschrijvingen in mei zullen sluiten.”
Tegelijkertijd probeert Uber nog steeds Londense taxichauffeurs te interesseren voor deelname aan de Uber-app. Een woordvoerder van Uber beweert dat er ‘lanceringspogingen’ zijn geweest en dat de Black Cab-optie in de Uber-app ‘draait zoals gepland’. Uber wilde deze dienst “begin 2024” lanceren. “Maar van wat we hebben gezien,” zeggen Londense taxichauffeurs, “heeft Uber weinig vooruitgang geboekt.”
De Uber-woordvoerder beweert dat “er veel ontmoetingen met chauffeurs” zijn geweest, meestal in kleine discussiegroepen, “waar de feedback erg goed was.” Uber heeft niet geprobeerd specifiek via sociale media naar chauffeurs te zoeken en het verspreiden van folders op taxistandplaatsen stuitte vaak op sterk weerwerk van black cab-chauffeurs. Taxichauffeurs herinneren zich maar al te vaak de eerste jaren (2012-2018) waarin Uber illegaal opereerde in de Britse hoofdstad. De latere stormachtige ontwikkeling van de ride-hailing-gigant in Londen maakte de zaken extra bitter voor taxichauffeurs.
- Ook in Londen onderneemt de taxisector juridische stappen tegen Uber voor compensatie. Bij de zij-ingang van Euston Station, ver van de taxistandplaats, bedienen talloze Uber-chauffeurs hun vele klanten. Redactiefoto.
- De afkorting voor de rechtszaak ‘BULit21’ (‘Kogel21’) inspireerde het Londense Taxi Newspaper tot deze cover.