Ondanks enorme infrastructuurproblemen, een fors gedaalde punctualiteit en stijgende miljardenverliezen: denkt de Deutsche Bahn (DB) er weer bovenop te komen
In 2023 maakte de Deutsche Bahn (DB) een verlies van 2,4 miljard euro. Maar spoorwegbaas Lutz verwacht , aldus de krant de Tagesspiegel, dit jaar opnieuw betere cijfers. Ook wil de beheerder de verdere vernieuwing van het spoornet bevorderen en tegelijkertijd de punctualiteit verhogen.
“Het wordt een gevecht”, gaf CEO Lutz donderdag bij de presentatie van de jaarbalans van de staatsspoorwegmaatschappij wel toe. De infrastructurele renovatie van het spoorwegnet in Duitsland, moet de treinenloop stipter maken. Maar ook elders in het spoorwegbedrijf staan bedrijfsonderdelen in de steigers – soms al jarenlang. In 2023 daalde de punctualiteit in het IC-verkeer naar een negatief record: één op de drie treinen kwam te laat aan. Lutz beloofde donderdag die punctualiteit dit jaar te verhogen naar 70 procent – ondanks de vele ‘Baustellen’ en de vervallen infrastructuur.
De langetermijndoelstelling voor het langeafstandsvervoer bedraagt zelfs 80 procent; deze werd voor het laatst behaald in het Coronajaar 2020. Lutz benadrukte dat DB ernaar moet streven betrouwbaarder te worden. Hij weet hoe moeilijk dit in de huidige situatie zal zijn: bij twijfel moeten we de zaken heroverwegen en “misschien moeten sommige dingen anders gebeuren”.
DB bevindt zich in een unieke situatie: de vraag neemt toe, maar tegelijkertijd maakt de groep een enorm verlies. Het eindresultaat was 2,4 miljard euro. Dat is twaalf keer meer dan vorig jaar. De belangrijkste reden voor de dieprode cijfers zijn de enorme bedragen die moeten worden opgehaald om het zwaar gehavende spoorwegnet te herstellen.
Wat ook een last was, was dat de spoorwegen in wezen ongeveer een miljard euro voorschoten voor de federale overheid om snel vooruitgang te boeken met de renovaties. Daarmee is ook de schuldenberg van het spoorbedrijf flink toegenomen: tot zo’n 34 miljard euro. Wat het ook lastiger maakte, was dat de rentebetalingen, diverse kostenposten en de personeelsinzet flink toenamen en dat stakingen meerdere malen het treinverkeer tijdelijk lam legden.
De federale overheid wil dit jaar de ‘voorschotten’ van DB compenseren. En sterker nog: de investeringen, die al massaal zijn opgevoerd tot bijna 17 miljard euro in 2023, zullen in 2024 weer flink worden opgevoerd: naar 21 miljard – met een mix van eigen middelen en staatssubsidies. Lutz maakte duidelijk dat de spoorlijn niet langer ‘aan slijtage’ kon werken en dat de algemene renovatie van spoorlijnen, bruggen, stations en seinhuizen sneller moest. Hij sprak zelfs van een keerpunt. Het doel is zelfs om 40 extreem problematische routes te vernieuwen, zodat er in 2030 een 9.000 kilometer lang ‘high performance netwerk’ kan worden gepresenteerd. Als een soort proefproject wordt de ongeveer 70 km. lange Riedbahn tussen Frankfurt en Mannheim dit jaar compleet gerenoveerd.
Ondanks storingen, vertragingen en bouwlocaties steeg het aantal mensen dat per spoor reisde met bijna 6 procent naar ongeveer 1,8 miljard. Het hadden er aanzienlijk meer kunnen zijn, maar volgens Lutz was het aanbod beperkt ten gunste van de renovatiewerkzaamheden. Maar: “Er is vrijwel geen limiet aan de vraag”, zei de spoorwegbaas.
Lutz beloofde dit jaar opnieuw stijgende inkomsten en een terugkeer naar de zwarte cijfers, tenminste binnen de operationele activiteit , plus overal meer reizigers en een grotere efficiëntie. Niettemin heeft de parlementaire fractie van de CDU/CSU in de Bondsdag zojuist een radicale stap geëist, namelijk een strikte scheiding in netwerk en operaties, die ook wordt geëist door onder meer het kartelbureau en concurrentie-experts. Deze discussie loopt bij de Oosterburen al jaren. De scheiding van infra en operaties bij de Nederlanders en de Belgen heeft niet alleen positieve uitkomsten.
- Ondanks enorme infrastructuurproblemen, een fors gedaalde punctualiteit en stijgende miljardenverliezen: denkt de Deutsche Bahn (DB) er weer bovenop te komen. Redactiefoto.