Volgende week een ‘flitsfaillissement’ voor Van Hool?
Van Hool heeft een kleine 300 miljoen euro aan netto financiële schulden, maar die vervallen op het moment dat het bedrijf failliet verklaard wordt, wellicht begin volgende week. Crisismanager Zwaaneveld werkt aan een prepackprocedure – ook wel flitsfaillissement genoemd – waarbij hij met de geïnteresseerde partijen een akkoord tracht te bereiken en daarmee naar de curator stapt, waarna de rechter moet oordelen of het een haalbare kaart is.
“Mits onderhandeling over een correcte prijs en overname van personeel kan die procedure met de juiste partij maken dat een duurzame toekomst verzekerd wordt voor de verschillende stakeholders – personeel, klanten en leveranciers – van Van Hool’, luidt het nog in het rapport van Eight Advisory.
De West-Vlaamse serieondernemer Guido Dumarey was de eerste die zich officieel outte als kandidaat-overnemer voor Van Hool. Hij mikt op alle activiteiten van het bedrijf, omdat de overhead van de busbouwer volgens hem te groot is om afzonderlijke divisies over te nemen. “Ik heb schaalgrootte nodig”, is zijn standpunt. Ook over zijn kansen op succes was hij al van meet af aan duidelijk, aldus De Tijd: 30 procent.
Dat lijkt realistisch, aldsu De Tijd, “want in vergelijking met industriële rivalen als VDL en Schmitz Cargobull scoort de flamboyante zestiger en racefanaat zwakker qua financiële vuurkracht. Zijn niet-genoteerde Dumarey Groep omvat fabrieken voor de productie van versnellingsbakken en onderzoekscentra actief in aandrijftechnologie, maar ondanks een omzet van zowat 1 miljard euro en ruim 3.000 werknemers blijft het een eerder kleine speler zonder diepe zakken.”
Als het op een biedstrijd uitdraait, zal Dumarey niet zo ver kunnen springen als VDL en Schmitz. Dus gooit de ondernemer, slim als hij is, het over een andere boeg. Hij legt de nadruk op een snelle doorstart, waardoor 1.800 van de 2.500 jobs in Koningshooikt gered zouden worden, en zijn naar eigen zeggen rotsvaste overtuiging dat Van Hool 2.0 ook en vooral in België een industriële toekomst heeft.
Terwijl crisismanager Marc Zwaaneveld in zijn aanvankelijke reddingsplan voor Van Hool 1.100 banen wilde schrappen en de productie van bussen naar Noord-Macedonië wilde verplaatsen, wil Dumarey “zoveel mogelijk vakmanschap” lokaal aan boord houden. “Wij hebben een oplossing voor het geheel. Laat de beste oplossing dus primeren”, zegt hij.
- Volgende week een ‘prepackprocedure’ (‘flitsfaillissement’) voor Van Hool?