Hoe de felle lobby van Uber & Co probeerde de Platformwerkrichtlijn te schrijven en hoe dat mislukte –2
De onthullingen lijken enige discussie binnen Estland te hebben aangewakkerd, waarbij de minister van Economische Zaken en IT Tiit Riisalo zelfs moest rechtvaardigen waarom Särav haar baan behoudt. Oppositieleden van het parlement hebben de regering bekritiseerd omdat ze te vriendelijk is tegenover de platformlobby. Miriam Tõnismägi, hoofd van Transparency International Estland, heeft gezegd dat Bolt die een brief schrijft alsof het de Estse regering is, “een grens overschrijdt” en bredere zorgen uit over lobbyinvloed op EU-niveau.
“Wat er gebeurt in de Raad en het Europees Parlement, vooral als het gaat om lobbyen en het draaideureffect, dat ook relevant is in het geval van Bolt, is een ‘zwarte doos’ waar onze ogen niet echt doorheen kunnen dringen”, zei ze. “Zelfs als je naar binnen probeert te kijken, kun je geen duidelijk beeld krijgen van wiens belangen achter bepaalde activiteiten schuilgaan. Er is daar nogal wat van dit soort machinaties, en het is erg moeilijk voor gewone burgers om te raden wiens belangen worden vertegenwoordigd.”
“We kunnen ons redelijk goed voorstellen wiens belangen de Estse regering in de Raad heeft verdedigd,” schrijft Ben Wray van The Gig-Economy Project. “Estland was samen met Duitsland, Frankrijk en Griekenland een van de vier landen die een blokkerende minderheid vormden die het compromisakkoord in februari bijna verwierp, voordat Griekenland op het laatste moment een ommekeer maakte, gevolgd door Estland tijdens een essentiële bijeenkomst op 11 maart. We weten niet welke e-mails Bolt in februari en maart van dit jaar aan de Estse regering heeft geschreven, omdat de Estse regering deze niet heeft vrijgegeven aan de onderzoeksgroep CEO.”
Natuurlijk zijn e-mails en officiële ontmoetingen met ministers slechts een oppervlakkige invloed van de platformlobby-invloed. Het echte lobbywerk gebeurt. Het is waar de Freedom of Information-verzoeken niet kunnen komen. De inspanningen van Pozzana in oktober vorig jaar waren waarschijnlijk vruchtbaar, aangezien de overeenkomst die het Spaanse voorzitterschap met het Europees Parlement had gesloten – een veel sterker voorstel dan het voorstel dat uiteindelijk werd aangenomen – door de Raad werd verworpen. Lobbyisten krijgen niet voor niets een topprijs.
Wel weten we dat Pozzana – die tevens voorzitter is van de Move EU-lobbygroep in Brussel die Bolt, Uber en FreeNow combineert – niet erg blij is met het uiteindelijke compromisakkoord. “Het gevolg van de goedkeuring door de EU van de Platformarbeidersrichtlijn is duidelijk en direct: iedereen verliest”, zei hij op 12 februari, kort nadat over het compromisakkoord tussen de Raad en het Europees Parlement was onderhandeld.
Wray: “Hoewel Pozzana en zijn collega-platformlobbyisten zeker hun invloed hebben gehad op deze richtlijn, zijn ze er niet in geslaagd de wet te schrijven. Dat op zichzelf is een overwinning voor de platformwerkersbeweging in een Europese Unie waar de bedrijfsbelangen bijna altijd winnen.”
- Hoe de felle lobby van Uber & Co – in dit voorbeeld vooral van Bolt – probeerde de Platformwerkrichtlijn te schrijven en hoe dat mislukte –2. Redactiefoto