Reizigers Drielandentrein worden op Belgisch traject geconfronteerd met verschillende tariefsystemen
Vanaf 9 juni verbindt Arriva’s Drielandentrein na jarenlange voorbereiding behalve Maastricht en Aken ook Luik met elkaar. Toch is dat op het Belgische deel van het traject nog niet mogelijk met een ov-chipkaart en komen reizigers verschillende tariefsystemen tegen. Arriva zegt tegen Treinreiziger.nl hard te werken aan een oplossing.
Het was een langgekoesterde wens van veel reizigers in de regio Zuid-Limburg, Luik en Aken: snel en simpel reizen tussen de grote steden in de grensregio. Zes jaar geleden begon de Drielandentrein te pendelen tussen slechts twee van de drie landen, namelijk tussen Maastricht en Aken, en nu na jarenlange voorbereiding wordt met Luik eindelijk aan het drieluik voldaan.
Dat ging gepaard met een heuse spooroorlog, waarvoor problemen rond de treinbeveiliging, bovenleidingspanning en licenties op het Belgische spoor werden overwonnen. Eén probleem is echter nog niet getackeld: de vervoersbewijzen. Want daar is het weer Europa op z’n (s)malst. Want zoals je nu al wel naar Aken kunt met een ov-chipkaart, kan dat vanaf 9 juni nog niet naar België. Arriva geeft op zijn website het Euregioticket als oplossing, maar voor kortere trajecten is de situatie een stuk ingewikkelder. Tussen Luik en Visé koop je je ticket bijvoorbeeld bij de NMBS, tussen Eijsden en Maastricht weer bij NS en tussen Maastricht en Aken is je ov-chipkaart of Arriva-ticket wel geldig.
Arriva werkt hard aan een oplossing: “We willen het met onze partners mogelijk maken dat mensen op het hele traject van de Drielandentrein ook kunnen reizen met de OV-chipkaart.” Het eerst komt Eijsden aan de beurt voor een Arriva-incheckpaaltje, “zodat men voor reizen binnen Nederland met de Drielandentrein niet hoeft om te checken.” Volgens Arriva zit het grootste probleem ‘m in de technische structuur achter de bestaande ticketsystemen. “Deze zijn er niet op ingericht om met buitenlandse tarieven of nieuwe tarievenstelsels te werken.”
Bovendien valt het Belgische deel van de Drielandentrein onder gezag van de NMBS, met de bijkomende tarieven. “Het is het streven van de samenwerkende vervoerders NS, NMBS en Arriva om stapsgewijs het assortiment aan producten op het traject van de Drielandentrein voor de verschillende doelgroepen verder te ontwikkelen”, zegt Arriva.
Wanneer reizen met de ov-chipkaart naar België wel mogelijk is, is nog niet bekend. Wel zegt Arriva zich in te zetten voor die mogelijkheid, “omdat het vanuit reizigersperspectief altijd wenselijk is om in het internationale treinverkeer makkelijk te reizen met de bekende dragers waarmee je ook binnenlands reist.”
Wie voor die tijd al een reis wil maken met de Drielandentrein, kan losse kaartjes voor enkele reizen over het hele traject gebruiken. Ook het Euregioticket is geldig op het volledige traject, net als in andere treinen en bussen in de grensregio. Tussen Luik en Visé koop je voorlopig een los kaartje bij de NMBS, tussen Eijsden en Maastricht check je als vanouds in bij NS en voor Maastricht-Heerlen-Aken blijft de situatie hetzelfde: inchecken bij Arriva is zowel in Nederland als Duitsland mogelijk.
- Reizigers Drielandentrein worden op Belgisch traject geconfronteerd met verschillende tariefsystemen. Foto Treinreiziger.nl