Omstreden en eindeloze bouw van spoorknooppunt Stuttgart 21: DB stelt de ingebruikname van dit knooppunt nog een jaar uit
In plaats van in december 2025 zal het omstreden spoorproject Stuttgart 21 op zijn vroegst in december 2026 in gebruik worden genomen. Volgens informatie van Der Spiegel wordt het steeds onduidelijker of de sporen naar het oorspronkelijke Stuttgart HBF, een kopstation, ooit kunnen worden afgebroken.
Het spoorknooppunt zou eigenlijk in 2025 in gebruik moeten worden genomen, nadat het meerdere keren was uitgesteld. Maar daar zal zeker niets van terecht komen. Dit vernam het blad uit verschillende bronnen bij de Duitse spoorwegen. De DB is van plan vandaag nog een verklaring af te leggen tijdens een bijeenkomst van de zogenaamde stuurgroep. In deze stuurgroep voor het grote project zitten vertegenwoordigers van de stad, het rijk, de regio en de DB.
Volgens een rapport van het magazine beweerde het staatsbedrijf in maart dat de inbedrijfstelling nog steeds gepland was voor “december 2025”. Maar toen al was de beperking dat de volgorde waarin zaken in werking zouden treden ‘tot in detail’ moest worden vastgelegd.
Het bedrijf had destijds plannen besproken voor een tijdelijk seinhuis en een geleidelijke ingebruikname van het ondermaatse tunnelstation. Met deze oplossing zouden de treinen het oude eindstation blijven bedienen.
De plannen voor deze ‘pseudo-inbedrijfstelling’ zijn nu van tafel. Vanwege plannings- en leveringsproblemen en waarschijnlijk ook omdat alleen al de bouw van een tijdelijk seinhuis een enorm hoog bedrag zou hebben gekost. Dit zou het grote project, dat toch al uit de hand liep, nog duurder hebben gemaakt dan het al was.
De DB neemt momenteel kosten op zich van elf miljard euro. Volgens schattingen van de betrokkenen bij het project zal dit waarschijnlijk oplopen tot minstens 12 miljard of meer. Bij de start van de bouw ging de groep uit van bouwkosten van zo’n drie miljard euro en dat het in december 2019 in gebruik zou worden genomen. DB, gevraagd door Der Spiegel, wilde geen commentaar geven en verwees naar een geplande persconferentie.
Het bouwterrein, dat de stad en regio al meer dan tien jaar belast, zal waarschijnlijk nog lang open blijven. De onzekere financiële planning van de Duitse ‘stoplichtcoalitie’ die de federale overheid bestuurt, zou een nog ernstiger impact op het project kunnen hebben dan de mislukte planning van het project. Dit heeft vooral gevolgen voor de digitalisering en de aansluiting op de Gäubahn (Stuttgart-Singen en eventueel naar Zürich).
Omdat er niet genoeg geld in de federale begroting zit voor de derde uitbreidingsfase van de digitalisering van het spoorknooppunt, is deze spoorlijn op aandringen van de commissie stopgezet. Dit betekent dat de DB ze voorlopig blokkeert vanwege krappe budgetten. Tegelijkertijd blijft onduidelijk hoe en wanneer het nieuwe treinstation vanuit het zuiden via de zogenaamde Gäubahn zal worden verbonden. Er is namelijk geen geld voor de aanleg van de noodzakelijke Pfaffenstiegtunnel. Zolang dit het geval is, kan er geen betrouwbare datum voor de verbinding worden gegeven. Mede daarom hebben natuurorganisaties een rechtszaak aangespannen tegen de Federale Spoorwegautoriteit bij de Federale Administratieve Rechtbank.
- Omstreden en eindeloze bouw van spoorknooppunt Stuttgart 21: DB stelt de ingebruikname van dit knooppunt nog een jaar uit. Foto: Bund Baden-Württemberg.