Megabus-eigenaar Coach USA vraagt faillissement aan volgens Chapter 11 als gevolg van Flixbus/Greyhound-concurrentie
Coach USA, de eigenaar en exploitant van de Megabus intercitybuslijnen en talrijke andere buslijnen in de VS en Canada, is op 11 juni een vrijwillige Chapter 11 faillissementsprocedure ingegaan. Als onderdeel van een proces onder gerechtelijk toezicht om zijn activa te verkopen en zijn activiteiten voort te zetten, stemde Coach USA ermee in om een aantal van zijn Megabus-lijnen, samen met de retailactiviteiten en het intellectuele eigendom van Megabus, te verkopen aan een dochteronderneming van The Renco Group, een particuliere holdingmaatschappij. De verkoopovereenkomst is onder voorbehoud van hogere en betere aanbiedingen. Megabus-activiteiten in Atlanta, Florida, het noordoosten en Texas moeten nog worden verkocht. In een persbericht van 12 juni bevestigde Coach USA dat zijn routes en bussen zonder onderbrekingen rijden en dat klanten nog steeds tickets kunnen boeken via zijn website en apps.
De COVID-19-pandemie heeft intercitybusbedrijven hard getroffen, waarbij het totale aantal passagiers in de VS eind 2020 werd geschat op 45% van het niveau van vóór de pandemie, en op slechts 25% tot 35% van die niveaus in het noordoosten en Californië, volgens een rapport uit 2022 van het Chaddick Institute for Metropolitan Development aan de DePaul University.
In een aanvraag van 11 juni bij de federale faillissementsrechtbank in Delaware zei het bedrijf dat het aantal passagiers in 2021 26% bedroeg van het niveau van vóór de pandemie en in 2023 slechts tot 45% was hersteld. Het bedrijf zei dat het tekort aan chauffeurs ook van invloed was op het vermogen om te herstellen van de crisis. Coach USA kampt nog steeds met schulden die zijn opgelopen bij een private equity-buy-out in 2019, met bijna $ 198 miljoen aan uitstaande schulden op het moment van de faillissementsaanvraag.
Terwijl een rapport van het Chaddick Institute uit 2024 het huidige aantal intercitybussen schat op ongeveer 85% tot 90% van het niveau van vóór de pandemie, kunnen andere factoren die specifiek zijn voor Coach USA een rol hebben gespeeld, zegt Joseph Schwieterman, directeur van dit instituut. “Megabus lijdt onder een krachtige en relatief nieuwe concurrent in de vorm van FlixBus”, zei hij, eraan toevoegend dat de twee busbedrijven op de meeste routes met elkaar concurreren. Schwieterman wees ook op de algehele zwakke vraag in het noordoosten naar busverbindingen. Hij noemde de markt voor pendelbussen, vooral in de omgeving van New York, ‘een noodlijdende sector’.
Coach USA exploiteert 2.250 voertuigen en heeft ruim 2.700 medewerkers, aldus het bedrijf in een persbericht. Megabus heeft sinds de start in 2006 ruim 50 miljoen klanten naar meer dan 500 steden vervoerd. Gezamenlijk dekken de voorgestelde verkopen 16 van de 25 bedrijfssegmenten van het bedrijf en ongeveer 2.129 werknemers.
- Megabus-eigenaar Coach USA vraagt faillissement aan volgens Chapter 11 als gevolg van Flixbus/Greyhound-concurrentie. Foto Megabus.