Om veilig gebruik van de sporen mogelijk te maken: Inspecties om de twee weken met impact op de dienstregeling
Om in de tussentijd de sporen toch veilig te kunnen gebruiken, voert ProRail elke twee weken extra inspecties uit. Het gevolg daarvan is dat op de dagen van de inspecties de treindienst moet worden aangepast. Hierdoor rijden treinen met vertraging of moeten zelfs worden geschrapt. Arriva spreekt van ‘lapwerk’ waar de reiziger uiteindelijk de dupe van is.
“We vinden het erg vervelend dat onze reizigers voor langere tijd hinder blijven ondervinden van de uitgestelde werkzaamheden aan het spoor rondom station Groningen. Dit zorgt voor een soms minder duidelijke en minder betrouwbare dienstregeling dan wij gewend zijn te rijden”, zegt Arriva in een reactie aan RTV Noord.
Het gaat onder meer om deze verbindingen:
Deze ritten vervallen bij inspecties:
– 12.47 uur Groningen – Bad Nieuweschans (trein rijdt niet tussen het Hoofdstation en Europapark)
– 12.34 uur Veendam – Groningen (trein rijdt niet tussen Europapark en Hoofdstation)
– 12.46 uur Leeuwarden – Groningen (trein rijdt niet tussen Zuidhorn en Hoofdstation)
– 13.39 uur Groningen – Leeuwarden (trein rijdt niet tussen Hoofdstation en Zuidhorn)
Treinen rijden op aangepaste tijden bij inspecties:
– 11.34 uur Veendam – Groningen (rijdt 5 minuten later, daardoor geen aansluiting naar Leeuwarden)
– 12.00 uur Bad Nieuweschans – Groningen (rijdt vanaf Europapark 4 minuten later)
– 12.50 uur Leeuwarden – Groningen (rijdt 12 minuten later, daardoor geen aansluiting naar Zwolle)
– 12.56 uur Roodeschool – Groningen (rijdt 3 minuten later, daardoor geen aansluiting naar Zwolle)
– 13.00 uur Delfzijl – Groningen (rijdt 4 minuten later, daardoor geen aansluiting naar Zwolle)
Bovenstaande vertragingen en uitval zijn alleen voor de inspecties. Als blijkt dat er reparaties uitgevoerd moeten worden, wordt het spoor buiten dienst genomen. Daardoor kunnen er op bepaalde trajecten helemaal geen treinen rijden. Deze uitval zal altijd onverwachts zijn en pas kort van te voren bekend worden. Hierdoor kunnen treinen ‘plotseling’ uitvallen.
- Om veilig gebruik van de sporen mogelijk te maken: Inspecties om de twee weken met impact op de dienstregeling. Redactiefoto.